Friday, October 5, 2012

Menu untuk alysa

assalamualaikum semua...

hah, ari nih meh cite pasal menu untuk alysa 7 bulan...hihihi...masa dia 6 bulan ira asek bagi dia puree buah or sayur...so dah masuk 7 bulan, ira dah start bagi ikan + nasi :)

setakat nih ira dah buat beberapa menu untuk dia...antaranya ialah :

1. bubur nasi + ikan tenggiri + kurma + bayam

bahan-bahannya (untuk 2 kali makan - lunch & early dinner)
- 1/2 slice ikan tenggiri
- petik sikit daun bayam
- 1 bijik kurma (peganti gula)
- segengam nasi yang dah masak

cara-caranya
- masukkan je sekali harung semua bahan2 diatas ke dalam steamer + blender avent...steam selama 15 min pastuh blend...taraa...sedia untuk dimakan :)

senang kan??


sebelom nih, aku masak malam sebelom tido, so esoknya masa nak makan, bibik akan panaskan untuk alysa...tapi skang dah dok umah pengasuh, so ira masak pagi utk alysa...pastuh masuk dalam thermos :)

ira selalu sediakan bahan2 dia malam sebelom tido, siap2 potong seme...masuk dalam peti ais...esok pagi2 celik mata, terus bukak peti ais, masuk bahan2 dalam steamer, then steam...sementara nak siap steam, g mandi + solat...tau2 je bunyi BBIIIPPPP....ok, dah boleh blend, pastu g siap2 untuk g kerja...sebelom keluar rumah, masukkan makanan alysa dalam thermos...jimat masa kan??

nak menu lagi??alysa ari2 tuka menu...tak best la makan benda yang sama ari2...boring...so meh kita main masak2 untuk alysa :)


2. kentang + apple + kurma + ikan tenggiri

bahan-bahannya (untuk 2 kali makan - lunch & early dinner)
- 1/2 slice ikan tenggiri
- 1/4 apple
- 1 bijik kurma (peganti gula)
- 1/4 kentang

cara-caranya
- masukkan je sekali harung semua bahan2 diatas ke dalam steamer + blender avent...steam selama 15 min pastuh blend...taraa...sedia untuk dimakan :)




3. nasi + carrot + ikan tenggiri + kurma

bahan-bahannya (untuk 2 kali makan - lunch & early dinner)
- 1/2 slice ikan tenggiri
- 1/4 carrot
- 1 bijik kurma (peganti gula)
- segengam nasi

cara-caranya
- masukkan je sekali harung semua bahan2 diatas ke dalam steamer + blender avent...steam selama 15 min pastuh blend...taraa...sedia untuk dimakan :)


alar, sebenarnya mix n match....ko tukar2 je sayur tuh, letak brokoli ke,keledek ke, ape2 je la...pastuh tukar2 la ikan...ikan ko boleh beli ikan IKAN MERAH, IKAN TENGGIRI, IKAN SALMON...ataupon ikan yang isi putih n tak banyak tulang :)

owh, sebelom bagi baby makan, letak la sikit air panas or susu supaya rasa lebih enak :)
tapi kalau nak makan macam tu je pon ok gak 


ok, selamat memasak kawan2 :)

1 comment:

izwahasnan said...

wahhh tq... nnti share lagi ok... wa tengah kumpul resepi Damia bulan depan nak masuk 6 bulan...