Pages

22 February 2012

Detik kelahiran si comel

20.02.2012
3.30 pagi

Terjaga sebab da start rasa contraction...tapi ingat sikit2 jea sakit dia..tapi rupe2 nye makin lama makin sakit...

So start monitor kekerapan contraction..senang nak bagitau doc nanti...

4.30 pagi
Da makin xtahan sakit...kejutkan hubby...suh dia tolong urut belakang...masa ni setiap 5 min sekali sakitnya,masyaallah,hanya tuhan saje yang tau...tak tergambar rasanya...

6 pagi
Sakit yang semakin menjadi2...masa ni da menangis2 sebab tak tahan sakit...mungkin ini lar orang kata bahagian masing-masing...mungkin allah nak uji ira dengan kurniaan sakit yang sangat dasyat...masa tu baru teringat susah payah ibu melahirkan aku n adik2 kedunia

9 pagi
Hubby bawak g hospital..doc cek baru bukak 2 cm...doc suruh balik dulu,nanti kalau dah sakit sangat baru datang balik...padahal aku masa tu da sakit macam nak mati..nak bejalan pon da xbolew,tapi doc bolew suh balik dulu...

11 pagi
Da sakit yang amat sangat...pinggang rasa macam nak tercabut..air mata tak berenti2 mengalir...masa ni aku mula terpikir,maybe banyak sangat dosa aku sebab tu aku rasa sakit yang amat sangat...ye lar kan,allah da janjikan,wanita yang bersalin akan dihapuskan dosa2nya...dan sakit adalah salah satu penghapus dosa...tapi aku bersyukur padamu ya allah sebab kurniakan sakit begitu,barulah aku dapat merasai betapa agungnya kuasamu ya allah...

2.30 ptg
Da tak tahan sangat,g klinik panel tempat aku selalu check up...last2 doc cakap aku da bukak 4cm...si dia suh aku g hospital terus...sebelom g hospital doc suh aku makan 2 bijik telur n air nescafe sebagai penguat tenaga...

3..30 ptg
Pegi balik hospital selayang..kali ni doc check da bukak 5cm...so doc kata tunggu kat wad menunggu sebelom masuk labour room...masa ni hubby xbolew masuk...so aku menahan sakit sorang2 kat bilik tu...ya allah,tak tertanggung rasanya azab sakit tu..tak bolew nak gambarkan mcm ne rasanya

Masa ni,air ketuban pecah..pastu nurse da start monitor jantung bb takut lemas sebab air ketuban da xde..

4.30 ptg

Nurse bawak aku g labour room...masa ni baru bukak 6 cm..n masa ni hubby n ibu da bolew masuk...tanpa adanya hubby n ibu,mesti aku da tak kuat...diaorang la sumber inspirasi...pemberi semangat untuk aku terus kuat menahan sakit..

Sampaikan aku da mula cakap yang bukan2 kat hubby...tak mo besalin la,takut bb tak bolew keluar..da penat,tak larat...macam2 lagi la..masa tu da xbolew pk ape..n paling best,aku siap mintak bak operate jea sbb da xtahan sangat...

Hubby plak bolew layankan aje..ok2, nanti kite operate....haha,sbnarnya masa tu dia bak tenangkan hati ira jea,sbb da start merapu2 tak tentu arah..

5.30 petang
Rasa mcm lambat sangat berlalu..aku senakin sakit sampai menjerit2...hubby sentiasa ada disebelah,mengaji,berzikir untuk kuatkan semangat...

Terima kasih ya allah kerana kurniakan suami yang prihatin dan memahami aku disaat aku sedang melalui saat2 genting...

Disebabkan aku dah terlampau sakit yang amat sangat,so doc tanya nak pain killer x..aku terus angguk jea..so dia bagi petidin untuk kurangkan rasa sakit...

Lepas tu aku da start mamai2...mmg kurang sikit la penderitaan...tp rasa sakit masih menebal..

7.10 petang
Doc datang cek dah bukak 9cm..masa ni doc kata da bolew teran kalau aku rasa nak teran..dia da sedia nak kuarkan baby...so bermula lar aktiviti mengeluarkan baby..

Tapikan aku baru je amik petidin,so dalam keadaan mamai n amat lemah,aku xdapat kumpulkan seluruh tenaga untuk meneran..

Sampaikan baby da nampak kepala tapi disebabkan aku tak larat nak meneran,baby masuk balik...so doc berenti nak suruh aku kumpul tenaga balik n tunggu sampai bukaan 10 cm..

7.30 petang
Masa ni da tak larat sangat..doc bape kali kejutkan aku supaya sedar untuk memudahkan proses meneran...tapi masa tu aku mmg da xlarat nak bukak mata...

Hubby la menjadi tulang belakang...dia yang angkat kepala saya,tolong bagi arahan bile masa saya kene push...

Hubby jerit, Kepala baby da nampak...doc tarik tangan aku suh rasa sendiri kepala baby supaya aku tak telepas lagi...masa ni aku mula kuat semangat walaupon tak larat...hubby zikir n ajar mengucap sebelom meneran,nurse tolong tolak perut supaya bb tak telepas lagi sekali,dan aku dengan sedaya upayanya meneran sekuat hati...

7.47 petang
Alhamdulillah,akhirnya lahirlah kedunia seorang bayi perempuan yang sangat comel dan debab...patutla susah benor mama nak keluarkan kamu...

Ok..setakat ni je la dulu..nanti kite update plak ape yg terjadi selepas itu

11 comments:

amal said...

mujurlah ada hubby di sisi kan.. sure bila baby dah keluar hilang segala rasa sakit tu.. huu kita pulak pasni.. ntah mcamana la keadaannya nanti

Sya Sakura said...

congrats! Semoga baby jd anak yg baik dan solehah tau! Sian mama baby tahan sakit, tp alhamdulillah semua selamat :)

n0rraslida alias said...

mmg debab eira! bby kamo! chumel..... TAHNIAH....

NurulHayatiNordin said...

welcome to world alysa ..hehe. Membesar dengan bijak ye:)

ReYNa said...

takutnya bila smpi turn sy beranak nnti.huuu.anyway..congrats dear!comelnya baby:)

Noli said...

alhmdulillah..tahniah yer..comey bbt..cium sikit yer..hehe..take care ;)

malynd_anggun said...

setiap kali bace kisah org bersalin, mesti sebak...bahagian masing2 kan..ade yg susah..ade yg sng...ntah cemanalah naseb ku...hope sumenye dipermudahkan Allah... amin! :)

Dulu Gadis, Kini Mama said...

huuuuu dah teriak!!!
masa lah kite, lemah dah nk teran!

mrs kayrul said...

tahniah ira...seronok baca kisah suka duka melahirkan anak nie

('',)pzAEdy~ said...

mmg comel dan debab!! i bca entry u dgn penuh emosi. huhuhu. dpt bygkan ape yg u rasa. huhu. takutnyeeeeee

Aty Fared said...

napas tersekat biler bace n3 ni...takut dan nebes..:)

♥ happiness is mine ♥ © . Designed by MaisarahSidi.com