Pages

24 November 2011

detail scan

ingat lagi tak entry nih??pasal 3d/4d scan baby??

Masih lagi dalam pertimbangan, nak buat ke tak nak details scan???meh kite tengok sikit2 tentang details scan nih...ira copy paste je dari google...


ape pendapat mommy yang lain??perlu ke tak buat detail scan??korang ada pengalaman tak??



Skan ultrasound pada minggu ke-18 sampai ke-23

Kebanyakan wanita diberikan skan ultrasound terperinci kira-kira pada 20 minggu kehamilan untuk memeriksa jika ada sebarang masalah struktur atau kecacatan bayi semasa lahir. Selalunya ini dinamakan skan anomali fetus dan digunakan juga untuk memeriksa posisi plasenta.

Melihat bayi anda terpapar di skrin adalah masa yang sangat emosional dan menggembirakan. Kebanyakan pasangan mahu mengetahui jantina bayi merekadan mahu menyimpan beberapa gambar. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk beringat bahawa tujuan utama skan ini ialah untuk mengenal pasti sebarang keabnormalan.

Adakah saya perlu menjalani skan minggu ke-20 ini?

Ini adalah skan yang paling penting untuk sepanjang tempoh kehamilan sebab ia akan mengenal pasti sebarang masalah struktur yang ada pada bayi anda. Bagi kebanyakan orang, ini akan meyakinkan anda bahawa bayi anda adalah normal. Walau bagaimanapun, semua skan ultrasound, juga dikenali sebagai skan ultrabunyi, adalah merupakan pilihan opsyenal.

Apakah yang saya dapat lihat?

Kebanyakan tempat akan membenarkan anda melihat bayi anda semasa skan dijalankan. Jika anda belum lagi menjalani skan, doktor akan memeriksa sama ada terdapat seorang bayi sahaja dan memastikan tarikh bersalin anda. Dia akan menunjukkan denyutan jantung dan bahagian bayi yang lain seperti muka dan tangan(lihat imej dibawah) sebelum pemeriksaan lebih terperinci dibuat. Skan akan mengambil masa kira-kira 15-20 minit.

Muka dan tangan bayi pada minggu ke-20 gestasi





Apakah dikaji dalam skan 20 minggu kehamilan ini?

Organ dalaman bayi anda akan dikaji secara keratan rentas dan ini agak sukar difahami oleh anda. Dalam skan itu, tulang akan berwarna putih, cecair berwarna hitam dan tisu-tisu lembut berwarna kelabu dan berbintik.

• Selalunya kepala akan diteliti dahulu dari segi bentuk dan struktur dalaman dan juga otak. Sesetengah masalah otak yang serius boleh dikesan pada peringkat ini. Doktor akan memeriksa wajah bayi untuk mengetahui sama ada terdapat sebarang lekuk pada bibirnya, tetapi rekah pada lelangit di dalam mulut bayi (cleft palate) agak sukar untuk dilihat dan selalunya tidak dapat dikesan semasa skan.

Tulang belakang diperiksa dari perspektif panjang dan juga secara melintang untuk memastikan semua vertebra adalah tersusun dan sejajar, dan tulang serta bahagian belakang diselubungi kulit sepenuhnya. Dinding abdomen bayi juga diperiksa untuk menentukan ianya menutupi semua organ dalaman di bahagian hadapan.

Jantung diperiksa untuk mengetahui saiz dan bentuknya. Dua ruang jantung sebelah atas atau "atrium" dan dua ruang bawah atau "ventrikel" mesti mempunyai saiz yang sama dan injap mesti boleh membuka dan menutup dengan setiap denyutan jantung. Sesetengah doktor menjalankan skan jantung yang lebih terperinci untuk mengkaji salur-salur darah utama. Sama ada hospital anda menyediakan skan yang lebih terperinci ini atau tidak, tergantung kepada kualiti mesin ultrasound yang ada, jumlah masa bagi setiap satu skan dan sama ada doktor mempunyai latihan khas untuk menjalankannya.

Perut yang terletak di bawah jantung, boleh dilihat. Bayi anda sudah tentu telah menelan sedikit cecair amnion yang mengelilinginya, dan ini dilihat seperti buih hitam di dalam perut.

• Doktor akan memastikan bahawa bayi anda mempunyai dua ginjal, dan pengaliran urinnya ke pundi kencing berjalan dengan lancar. Jika didapati yang pundi kencing kosong bila menjalankan skan, anda akan dapat memerhati dan melihat pundi beransur-ansur menjadi penuh dengan mudah – sebenarnya pada masa ini, bayi anda sudah mula membuang air kecil kira-kira setengah jam sekali untuk beberapa bulan!

Tangan dan kaki diperiksa, dan jari-jari dan ibu jari diperiksa tetapi tidak dikira bilangannya.

Plasenta, tali pusat dan cecair amnion semuanya diperiksa.

Plasenta akan terletak sama ada di bahagian hadapan atau belakang dinding rahim anda, selalunya berhampiran bahagian atas (atau fundus) jadi ia dinyatakan sebagai "fundal" dalam laporan imbasan anda. Ia selalunya dinyatakan sebagai "rendah" sebab ia menghala ke bawah atau menutup leher rahim (serviks). Jika plasenta anda rendah, satu lagi skan akan dijalankan pada trimester ketiga, yang mana kebanyakan plasenta telah berpisah daripada serviks. (Baca dengan lebih lanjut mengenai plasenta rendah.)

Tiga saluran darah dalam tali pusat dapat dikesan tetapi ini selalunya tidak dilakukan secara rutin. Pada masa ini adalah penting cecair amnion itu cukup untuk mengelilingi bayi sebab ini membolehkannya bergerak bebas.

Apakah perkara-perkara lain yang perlu diperiksa?

Jika anda mempunyai sejarah perlahiran pramatang atau keguguran, satu skan untuk mengukur kepanjangan serviks mungkin akan dijalankan.

Apakah yang diukur semasa imbasan 20 minggu kehamilan ini?

Ukuran lilitan (HC) dan diameter (diameter biparietal atau BPD) kepala bayi anda diambil bersama dengan lilitan abdomen (AC) berserta tulang femur atau paha (FL). Ini bertujuan memastikan bayi anda berkembang dengan normal dan saiznya bersesuaian dengan tarikh yang diberikan semasa skan pentarikhan. Selepas skan pertama di trimester kedua, jika terdapat perselisihan lebih daripada tujuh hari antara tarikh bersalin skan dan tarikh mengikut haid terakhir (LMP), maka, tarikh skan akan digunakan bermula dari masa ini.

Apakah keabnormalan yang dapat dikesan semasa skan 20 minggu kehamilan?

Kira-kira separuh daripada keabnormalan utama boleh dilihat semasa skan ini dan yang separuhnya tidak dapat dilihat. Jadi, walaupun skan anda adalah normal, terdapat juga kemungkinan yang bayi anda ada menghidapi sesuatu masalah.

Maklumat berikut, yang diterbitkan oleh Kolej Diraja Pakar Obstretik dan Ginekologi UK, menunjukkan kemungkinan untuk mengesan keabnormalan-keabnormalan yang serius semasa skan 20 minggu kehamilan. Namun begitu, sebenarnya, amat jarang berlaku masalah-masalah ini.

• Anensefali (ketiadaan bahagian atas kepala) - 99 peratus.
• Eksomfalos /gastroschisis (kecacatan pada dinding abdomen) - 90 peratus.
• Keabnormalan utama tangan dan kaki (ketiadaan atau tangan atau kaki atau terlalu pendek) - 90 peratus.
Spina bifida (tulang belakang rekah) - 90 peratus.
• Masalah ginjal serius (ketiadaan atau ginjal yang abnormal) - 85 peratus.
Hernia diafragma (lubang pada otot di sempadan dada dan abdomen) - 60 peratus.
• Hidrosefalus (cecair berlebihan dalam otak) - 60 peratus.
Sindrom Down (sesetengah bayi Sindrom Down mungkin mempunyai masalah jantung atau usus yang boleh dilihat semasa skan) - 40 peratus.
• Masalah jantung serius (kecacatan pada ruang jantung, injap atau saluran) - 25 peratus.
• Autisme – tidak dapat dikesan.
• Palsi serebrum – tidak dapat dikesan.

Sesetengah masalah termasuk kecacatan jantung dan masalah berhubung usus tersumbat, mungkin tidak dapat dilihat sehinggalah di peringkat akhir kehamilan.

Apakah penanda-penanda ultrasound atau ultrabunyi?

Penanda ultrasound atau ultrabunyi yang kadang-kala dikenali sebagai ‘penanda-penanda lemah', adalah pelencongan-pelencongan kecil pada anatomi normal yang dilihat dalam skan. Kadang-kala ia dikaitkan dengan keabnormalan kromosom yang tertentu. Walau bagaimanapun, keabnormalan kromosom hanya boleh didiagnosis dengan tepat dengan CVS atau amniosentesis.

Penting untuk diingati bahawa kebanyakan bayi normal juga memperlihatkan penanda tertentu, yang selalunya hilang dalam beberapa minggu. Walaupun begitu, penemuan penanda semasa skan boleh menyebabkan ibu bapa berasa sangat bimbang dan takut.

Bagaimana jika terdapat tanda-tanda masalah?

Jika suatu masalah dikenal pasti atau disyaki, anda akan dimaklumkan dengan segera. Doktor anda akan mencadangkan satu temu janji untuk menjalani satu lagi skan dengan pakar perubatan fetus. Kira-kira 15 peratus skan perlu diulang atas pelbagai sebab, walaupun kebanyakan masalah yang memerlukan skan semula tidaklah serius. Jika masalah jantung disyaki, anda akan dirujuk untuk skan terperinci jantung bayi yang dikenali sebagai ekokardiogram fetus.

Jika masalah tersebut tidak serius, anda diberi kesempatan bagi membincangkan semua pilihan yang terbuka. Antaranya ialah sama ada membuat pembedahan atau rawatan selepas bayi dilahirkan, atau membuat pembedahan semasa bayi masih di dalam rahim. Untuk ini anda akan disokong oleh satu pasukan yang terdiri daripada bidan, pakar obstetrik, pakar bedah dan pakar bius. Kemudahan ini boleh didapati di kebanyakan hospital atau unit pengajaran perubatan di Malaysia. Terdapat juga beberapa pusat swasta yang menyediakan kepakaran tersebut. Walau bagaimanapun, ia adalah sangat mahal. Tanyalah pakar obstretik anda dan minta dia mengesyor atau merujukkan anda kepada pakar yang sesuai.

5 comments:

mommychaa said...

hi ira. tasha dah buat detail scan time 7 months aritu kat Darul ehsan Medical centre. DEMC. sekali dengan scan 3d/4d. agak expensive lah...tapi best tgk baby yg sgt jelas dlm perot...nanti pakar x-ray tuh dia akan check lung baby, jari baby, tgk muka, jantung, mata, telingan ,hidung dan dpt tgk samada baby sumbing ke tak..down sindrom dan byk lagi...mmg berdebar lah time tu...=P

luvira said...

tasya : berapa rm ehh??

Anonymous said...

salam, ira.
Fati setuju dengan Natasha tu... fati pon akan buat detail scan @ Annur bandar baru bangi awl dec depan. Doc fati memang galakkan buat detail scan..
Dekat Annur detail scan sahaja rm 100, plus gambar & Cd tambah lagi 180 so total 280 ;)

InsyaAllah lepas fati buat nanti pon fati review kat blog...

Pon dah start rasa berdebar neh :P

luvira said...

fati : hehehe, tadi ira dah call 2 3 hosp yang buat detail scan...ada macam2 rate..tu lar, da bincang2 ngan hubby, insyaallah buat kot...nanti kite review2 kat blog eh ;)

Aty Fared said...

saye baru jer masuk 20 minggu..khamis ni nak gi kk..mungkin die akan cek semua tu..:) mekaseh info..

♥ happiness is mine ♥ © . Designed by MaisarahSidi.com