Pages

21 March 2014

alysa warded : part 2

pagi sabtu : 8hb feb 2014

akhirnya kami ke hospital tawakal
nasib baik...tak ramai orang..
alhamdulillah, syukur..kalau tak jenuh nak menunggu..

sampai je, terus daftar, terus kene panggil...
baru je nak letak bontot, doc dah panggil...

so check suhu alysa 38'c..
terus doc suggest for admit..

aku angguk je..walaupon dalam hati tak nak kan..


masa ni doc kata nak masuk ubat bontot..
sekali masa nak bukak pampers tuh, tgk alysa cirit la plak...

masa tuh dah tak sedap ati...
dah la muntah2, tetibe cirit plak kan?

dah siap basuh seme, setel masuk ubat bontot, alysa tido sementara menunggu bilik siap.
pastuh doc datang untuk cucuk tangan alysa..

masa nih doc tak bagi aku tengok..
dia suh keluar..
alysa meraung2 masa kene cucuk..
sedih weh, aku rasa macam nak meleleh air mata masa tuh..

ehh, tah tah nak jatuh setitik dua kot air mata..
tak tahan sedih bile dengar anak menjerit...

lama dia jerit, sampai doc dah siap balut tangan...
aku masuk...alysa nangis sambil cakap : 
"akit...mama akit..."

pastuh dia nak tarik seme wayar2 tuh...
meronta-ronta...sakit sangat agaknye...

aku sampai dah tak boleh nak pegang...
selawat sikit kat kepala dia...tak jalan...
dia meronta macam kene rasuk la...aku sampai tak tau nak buat pe..

last2 jelan dukung...
aku pujuk2 alysa...tp tak jalan...
aku takkan lupe situasi masa tu...
memang sangat2 sedih...


dah penah meraung, meronta..menjerit2 cakap sakit...
akhirnya alysa tertidur...

lega sikit hati nih haa...
so proceed drip air...
masa nih alysa dah boleh terima keadaan dia melekat ngan wayar drip tuh...
so tak de masalah sangat..

doc datang check petang..
doc tanya ada muntah lagi or tak...cirit lagi ke...
sejak masuk drip air, alysa dah tak demam...alhamdulillah..
muntah pon tak..
cume cirit je yang tinggal...
so doc mintak sampel najis alysa untuk di bawak ke lab..


malam tuh kami bertiga tido hospital...
nasib baik lew katil selesa...
ko tgk anak n bapak tido...fuhh, lena..
maknye nih la tak lene tido...sebab tido kat spital kan...mana la nak lena sangat oii..

dalam kul 4 pagi,
nurse datang, bagitau result najis alysa..

POSITIF ROTAVIRUS..

risaunye la hai...
start dari kul 4pagi tuh, aku memang tak tido la...
sibuk google sana sini,
cari info rotavirus...

macam2 info yang aku jumpe...
macam2 cerita mak mak yang anaknya pernah dijangkiti rotavirus
macam2 tips jugak la...

patutlah, najis alysa bau busuk sangat sangat sangat...
memang tak tahan...
sepanjang kat hospital, laki aku amik alih uruskan najis alysa...
aku?? tak boleh bau...kompem muntah...yea, aku tak tipu...
aku termuntah beberapa kali kat kaki alysa...hahaha...
tak boleh tahan punye pasal...
tu seme sebab virus yang jahat tuh dah ada dalam najis alysa...



ahad : 9 feb 2014

demam dah ok
muntah dah tak de
tinggal cirit je..

doc kata tak de yang perlu dirisaukan kalau alysa nampak aktif n yang paling penting masih nak makan n minum...

kene monitored samada najis alysa ada darah or tak..
or ada pape yang pelik2 ke..

kalau tak de pape yang pelik and demam pon dah tak de, doc kata alysa dah boleh balik..
yeayy...sonoknye...


ko nampak, alysa dah boleh jalan2..
n nurse pon cakap alysa dah boleh balik petang tuh...

mama punye la excited nak balik,
dah siap2 kemas beg...hahaha...padahal, aku tau prosedur nak balik tuh bukannye kejap...
mau lagi 3 4 jam baru boleh balik..

nak dijadikan citer,
dalam kul 9 malam tuh, tetibe bahagian billing bagitau, GL tak lepas la plak...
ada masalah ngan PM care..
so kalau aku nak balik gak malam tuh, kene bayar cash dulu...pastuh nanti claim

bile aku pk2, tak payah la...
tido je lah lagi semalaman, esok pagi balik la kan...

fuh, dugaan...
aku pk ada hikmah jugak aku tak balik malam tuh..
demam alysa naik balik tetibe dalam kul 12 malam..
dah melepek je la balik anak aku tuh...
tak pasal2 kan...


isnin : 10 feb 2012

memang tak de harapan lew nak balik...
so duduk lew lagi sehari kat situ...

haih, tapi petang isnin tuh dah nampak perubahan alysa
demam pon dah ok
tapi doc still xbagi balik lagi...kene monitored lagi semalam..

selasa : 11 feb 2012

nampak alysa semakin sihat...
cirit pon dah tak bape banyak dah...
semakin pulih sepenuhnye...
dia pon dah start main n kembali aktif..
dipendekkan cerita...alysa dibenarkan pulang petang tuh..

tapi alysa betul2 dicharged dari wad kul 11 malam tuh..
huhuhu...menunggu sikit punye lama...

sampaikan aku dah tido dah...
tau2 je nurse kejut cakap boleh balik..
haih..

alhamdulillah..balik tuh alysa semakin sihat sehingga ke hari ini..
doakan alysa sihat sempurna sampai bila2..
tak mo dah masuk spital...
kesian !!!!


______________________________________________

ok, ini info yang aku dapat dari spital...if anak ada jangkitan rotavirus or cirit birit n muntah2 biasa...boleh rujuk sumber makanan yang dibenarkan kat gamba dibawah nih...

apa yang boleh makan and apa yang tak boleh makan

No comments:

♥ happiness is mine ♥ © . Designed by MaisarahSidi.com