Pages

21 March 2014

alysa warded : part 1

assalamualaikum..

ok, rentetan entry lepas...
ari nih nak citer kisah alysa warded bulan lepas..
8 feb 2014 - 11 feb 2014

sejak dari lahir, nih first time alysa warded hospital..
selalunya hampir2 warded, tapi selalunya last minit tak jadi..

tapi kali nih??
hampir seminggu berkampung kat spital tawakal..


hari ketiga alysa kat taska (5/2/2014)..
tetibe masa nak amik dia petang tuh, tengok dia layu je..

pastuh pengasuh tu bagitau alysa muntah kat taska 2 kali
sekali pagi n sekali lagi petang sebelum aku amik dia

dalam hati rasa tak sedap je, nape dah tau alysa muntah, tapi tak de pon nak call bagitau..
risau gak kan..hmmm...

masa dukung dia tuh, memang lemah sangat...
rasa badan panas..


seingat aku lar, alysa sepanjang hayat dia yang tak sampai 2 tahun tuh, alysa pernah muntah hanya sekali...
tu pon sebab makan buah longan banyak sangat..
mak aku kata, alysa ikut aku, alergik ngan buah longan / mata kuching..
kalau makan kompem demam or muntah..
so pas dari tuh memang kami dah tak makan buah longan depan alysa...takut dia mintak2 nak makan..

nih tetibe je dia muntah,
sebelum aku hantar tuh, tak de lah plak demam or tak sihat ke..

pagi tuh sihat walafiat je kan..
so aku pikir maybe alysa salah makan kat taska..

balik tuh, aku sempat singgah kedai makan,
sebab nak beli makanan, aku malas masak...so singgah beli je..
tetibe alysa muntah dengan banyaknya kat kedai makan tuh..

berlari laki aku ke sinki sambil dukung alysa..
yelah, kedai makan kan...kang apa plak cakap tuan kedai...
dah satu pasal plak nak kene mencuci muntah anak aku..

nasib baik jatuh kat lantai sikit je..
nasib baik gak sinki dekat..

so terus cancel order...
terus masa tuh jugak ke klinik...tak de singgah balik umah dah..
on the spot ke klinik...

masa kat klinik pon muntah lagi..
aku dah risau sangat...

call taska, tanya ada makan buah longan tak?
taska kata tak de, juz makan nasi macam biasa n susu..


doc cek, demam biasa je...37 je kalau tak silap aku
so aku lega sikit...

doc kata maybe sebab salah makan or tonsil dia bengkak..
doc bagi ubat, then terus balik umah..

malam tuh alysa memang flat...
baring je...tapi alysa dah tak muntah...cume demam je..
alysa jenih payah makan ubat, kalau bagi makan tuh, tak sampai separuh je masuk...
so jalan lain, usaha cara tradisional sikit.. :)
 letak garlic oil (petua tradisional), letak air asam jawa sepanjang masa..

alhamdulillah, demam alysa kebah..
kul 4 pagi alysa bangun ajak main

mama layankan aja, sebab mama memang tak tido pon semalaman sebab dok risau panas alysa naik..
main macam2 sampai lah subuh..

pas subuh alysa n mama tido..
aku bangun dalam kul 7 lebih, ingat nak g keje macam biasa...
sebab demam alysa dah ok..

tapi tetibe tak sampai ati la plak..
so cancel g keje...
aku sambung tido ngan alysa...hahaha...

sampai kul 9 aku tersedar..
badan alysa panas tetibe...tak macam pagi tadi..
aku letak balik air asam jawa...
kejut dia bangun, nak ajak main...tapi dia tak nak...

seharian jugak la dia xnak buat pape..
risau plak rasa hati..
asek baring je..

last2 dalam kul 3 tuh aku sumbat ubat bontot..
dah susah sangat makan ubat
n demam dia pon dah sampai 38'c...

so monitored sampai malam..
aku tgk macam xde perubahan

suhu tak turun walaupon dah sumbat ubat bontot
aku letak air asam jawa pon tak jugak kebah2 demamnya..

risau dah sampai tahap kritikal..
malam tuh aku tak boleh tido
rasa tak sedap hati..

last2 pagi2 esok nya, aku bawak g klinik lagi skali..
doc kata demam biasa..
sebab musim demam..

aku tak puas ati,
amik refer leter...terus g tawakal...

kalau betul la demam biasa, aku puas hati sebab dah check details kat hospital pakar..
aku tak nak sebab aku percaya cakap doc klinik biasa, akhirnya anak aku tanggung derita..

sampai kat tawakal, check suhu dah 38.9'c
doc advised untuk admit sebab demam panas

aku setuju je, sebabnye aku rasa itu yang terbaik untuk alysa
walaupon sebenarnye sedih gak, kalau warded nih ko tau la kan,
kompem2 kene cucuk sana cucuk sini..
kesian weh, kite orang tua nih pon sakit kene cucuk,
apatah lagi budak kecik kan???





*********

aku tak larat nak sambung citer..
nanti ada masa, aku citer pasal alysa dok spital plak

1 comment:

Anonymous said...

Eira, wa mmg tak larat nak buat entry kael kena Rota Virus ni... panjang sangat cerita nye.. hehe :p

♥ happiness is mine ♥ © . Designed by MaisarahSidi.com