Pages

11 June 2014

detik kelahiran afryna azlan


سْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 



23 may 2014, jumaat

masa aku bangun tido pagi jumaat tuh, tetibe je terasa macam ada 'sesuatu' keluar dari tuttt...tetibe je rasa panas je...cepat2 g toilet check...

warna jernih je, tapi tak banyak...dok pikir dalam ati, nih ke air ketuban?tapi kalau air ketuban mestilah kuar selambak terus banyak kan??so rilex2 lagi...tak bagitau sesapa pon...

secara kebetulannya, aku memang dah start MC dari hari rabu lagi, so hari khamis (22/5) tuh dah g lepak umah ibu kat selayang...seme orang g keje, tinggallah aku ngan alysa je kat umah...so buat kerja umah macam biasa, nguruskan alysa macam biasa...

sempat lagi mintak abah belikan ais krim, sebab aku dah terasa macam dah nak bersalin...hihihi...
dalam tgh hari tuh, aku terasa lagi, ada 'bende' kuar lagi...tapi bile check sama je macam pagi tadi...air jernih dalam kuantiti yang sedikit...so rilex lagi...aku buat macam tak de pape je, sebab aku tak rasa sakit...tapi aku tau, tu adalah salah satu tanda nak bersalin...

kalau korang nak tau, laki aku masa nih tgh bz gile ngan event BELIA FESTIVAL kat putrajaya tuh...sebab tuh la aku kalau boleh biarlah baby hold dulu...kurang2 sampai papa dia setel event hari ahad nanti...huhuhu...dok la cakap kat baby, bertahanlah duk dalam tuh sampai hari isnin...hihihi, boleh plak cenggitu kan??

aku juz bagi msg je kat laki, cakap anak dia nih dah bagi hint nak jenguk dunia...
tapi laki tak balas...geram je aku rasa tau...bz sangat sampai dah tak boleh balas ke apa...

masa nih la baru terhegeh hegeh nak siapkan beg untuk bawak g spital...
act dah siap dah before nih, tapi nih last check la...apa yang xlengkap lagi kan...huhuhu

tapi bile aku monitor sampai malam, dah tak de apa2 tanda dah yang keluar...
aku pon xde rasa sakit...so aku buat tak tau je la...dalam hati dok pikir maybe nih petanda awal kan...


24 may 2014, sabtu

aku bangun pg tuh, terus meluru g toilet...nak g check kot2 ada kuar tanda lagi ke, sebab malam tadi dah berenti kan...so saje la nak check pagi nih...

ok, tetibe nampak dah kuar warna cokelat2 sikit...
kompem nih tanda...
sama macam alysa...genap je masuk 39 minggu, kuarlah tanda coklat2 tu kt spende...

so aku pon dah ready nak meneran nih, tunggu masa je...hahaha...
sebelum laki g putrajaya, aku ajak laki balik gombak...

nak g amik segala bende barang2 baby kat sana...ye lah, aku datang selayang ari tuh ingat saje je nak balik hujung minggu, mana tau plak nak beranak kan...so seme barang still kat umah gombak...

sebelum sampai umah, sempat g brekfast dulu kat taqwa kedai mamak sri gombak tuh, dating berdua makan nasi lemak jamal 2 bungkus....huhuhu...

boleh plak masa kat kedai tuh, tetibe aku rasa ada contraction...fuh, sakit kot...dah, ajak laki terus balik, nasib baik masa tuh dah abis makan, cume tak sempat nak minum je...

so sampai je umah, aku terus amik barang2 masuk2 kete pastuh balik umah selayang...
eh, masa nih dah xde rasa contraction...aku sihat je...tak de rasa sakit2 dah...

aku sms doc nor fidak, doc aku kat purawi : aku cakap dah turun tanda, tapi aku tak sakit lg...so nk tunggu sakit baru g spital or g je skang...

doc reply 2 patah je oii : " tunggu sakit"

so aku dok umah rilex2 dulu...
laki g putrajaya keje macam biasa

masa tuh dah bagitau ibu pasala aku dah turun darah...
tapi tak rasa sakit...

ibu mcm biasa la, sibuk lew suh g spital...
tapi aku malas la...aku dok kaitkan macam alysa dulu...

kuar tanda awal pagi tapi bersalinnya keesokkan maghrib...
so aku decide nak g spital hari ahad lew kononnye..

dalam kul 4 tuh, aku tgk pad, darah makin banyak...
tetibe rasa risau la plak kan...
walaupon tak sakit, tapi ada setengah orang tetibe je nak beranak...

so aku sms laki 
"papa boleh balik awal tak hari ni?"

tak de jawapan...masa nih aku agak bengang gak la...

aku sms lagi 
"kalau boleh balik awal, balik la tau...rasa macam nak terberanak dah nih"

tak de balasan lagi...
tapi, dalam setengah jam lepas tuh...

tau2 je laki aku dah terpacak depan umah..
amboii, cepatnya...laju tol dia bawak moto, tak sampai sejam aku sms tetibe dah muncul depan umah...
lega hati nih haa...
dah boleh beranak dengan aman..hihihi

siap2 mandi semua,
kelengkapan pon dah siap, sekali tgk2 jam dah nak dekat maghrib...dalam kul 6 lebey...

so kitaorang decide nak g spital after isyak lah...senang selesaikan semua urusan kat umah je dulu..
yang penting solat dulu, mintak allah permudahkan semuanya...

9 malam

aku gerak g spital ngan ika (adik aku)...kononnye dengan harapan aku nak g check je...pastuh aku nak balik umah memandangkan aku memang tak de langsung rasa sakit...

laki g blk gombak dulu, amik kete, sebab tadi kan dia datang naik moto je, so pas amik kete dia terus g spital..

sampai je spital, terus g bahagian emengency...
aku rasa klaka pon ada, g bahagian kecemasan, cakap nak bersalin...
staff tu pandang aku dua tiga kali...agaknye dia tgk aku sihat je kan, takde macam orang sakit pon...

pastuh dia suh duduk dulu...
dalam 5 min kemudian,

" puan, jom kite terus ke labour room ye"

aku pandang ika, ika pandang aku...
terus g LR??tetibe je rasa cuak...hahaha...siap staff tu suh naik kerusi roda lagi...
so aku ikutkan aja...huhuhu

sampai je LR, nurse suh aku tukar baju
taraaa....




ko tgk, siap ber peace bagai...
gaya orang sihat datang untuk menyerah diri..



sementara nak tunggu nurse datang, moh lew kite bergambar dalam LR..
masa alysa dulu tak sempat nak bergamba sakan,
aku punye sakit masa tuh sampai tak heran dah orang kiri kanan, kejenye menangis je...
kali nih siap tergelak2 lagi masuk LR...

nurse datang nak buat CTG,
pas buat CTG baru nurse nak check jalan...

aku tanya, kalau jalan tak bukak lagi boleh balik ke, 
nurse kata tgk keadaan, n tgk advised doc...
selalunye boleh balik la kalau xde pape...

so aku memang yakin gile aku boleh balik...
sementara buat CTG, siap boleh bergurau sende ngan laki...
ngeh ngeh ngeh

CTG dalam 45 min..
settle CTG, nurse kata mmg tak de tanda2 ada contraction..

check kedudukan baby pon atas lagi, maknenye belom kebawah sangat sangat sangat...
tapi kepala dah engaged, maybe esok atau luse la kot bersalin...dalam ati aku lew kan...

kalau ikut pengalaman masa alysa dulu,
macam nih jugak...
aku kuar tanda pagi,
g spital petang tapi tak rasa sakit, doc suh balik dulu sebab check bukaan tak de lagi...
pastuh tgh2 pagi tuh dalam kul 3 baru aku rasa contraction...


so tibalah masa untuk check jalan...
ko rasa dah bukak ke belom??
okey, kite cerita next episod la, sebab anna dah merengek2 nak susu oii..



No comments:

♥ happiness is mine ♥ © . Designed by MaisarahSidi.com