Pages

06 February 2014

taska : part 1

First time alysa g ‘school’ pada 4-2-2014 ari tuh..
Ngeh ngeh ngeh…bukan school betul2 pon…
G anto taska…

Sebelum nih alysa dok kat umah je, ngan bibik…
Tapi tengah bualn satu ari tuh bibik dah balik indon, lakinye sakit…
Aku nih selalulah dapat bibik yang asek ‘bermasalah’…
Yang dulu, nak balik indon sebab mengandung…
Yang skang nak balik indon sebab laki sakit plak…

Skang tgh tgu bibik baru dating…
Agen janji nak bagi peganti before bulan February..
Nih dah Feb, batang hidung bibik bar upon aku tak Nampak…

Dah bape kali aku bergaduh ngan agen, pasal bibik peganti tak sampai..
Tah tah aku nih dah kene tipu L
Hmmm…wallahualam…
Ok, tutup cerita pasal bibik…

Jom cerita pasal school alysa…

Seminggu sebelum tu, aku dah start survey beberapa taska area rumah tuh..

TASKA MAMA HAYATI
Kat fasa 9 sri Gombak..

Errkk, aku g tgh hari..saje je la pegi time tgh hari, nak tgk macam ne dorang uruskan anak…pakai terjah je, tak de call ke dulu sebelum tuh..
Aku sampai tuh aku tgk budak2 dok main kat depan umah..
Ramai…ramai gile…
Ada dekat 7-9 orang kot main kat depan umah…sebab ada playground kan..

Masa aku tgk budak2 kat luar rumah tu jea aku dah terus reject taska tuh…belum lagi aku masuk sampai ke dalam..
Nak tau kenapa?

Budak2 main depan rumah TANPA PENGAWASAN dari pengasuh…
Aku tgk main bertolak2…
Ada yang berebut nak main gelongsor..
Kebarangkalian untuk budak2 jatuh sangat tinggi…

Pastuh ada plak sorang dua budak dok main paip air…
Abis basah lantai..
Lantai licin pon bahaya pada budak2..
Pengasuh mana??

Ada, tapi duk dalam umah tgh dok melayan budak2 lain plak…

So aku masuk dalam plak..
Owner taska tak de..
Ada 2 orang pengasuh..
Dalam rumah ada dalam 10 orang lagi, budak kecik2..
Ada yang menangis…(itu normal, so aku tak kisah sangat)
ada yang macam tak terurus..
memang kompem aku rejek..
tanya pon ala kadar je,
pastuh aku mintak diri..


TASKA CITRA HATIKU
Kat fasa 5, sri gombak

Aku g time balik keje
Masa tuh dah tinggal dalam 4-5 orang budak kalau tak silap..
Budak2 tgh main2 ngan pengasuh…
Nyanyi2, Nampak enjoy sementara menunggu mak bapak dating amik

Pengasuh ada 3 orang
Jumlah budak ada 11 orang
Budak pon Nampak terurus.
Persekitaran rumah pon Nampak bersih

Tapi owner taska tak de..
So aku borak2 je ngan pengasuh yang senior kat situ..

Yuran taska rm350/sebulan
Aku tanya kalau nak trial je dulu macam ne,
Boleh je, tapi dia kire hari…
Sehari rm30..
Pastu taska beroperasi dari 6.45 pagi – 6.30 ptg..
Lebih 6.30 petang kene charged rm5/jam..

Tanya detail lagi,
Ada apa2 aktivity ke untuk budak 2 tahun..
Dia kata tak de…juz jaga macam biasa je..
Pas dah borak2 tuh, aku mintak diri….

Ermm, taska nih Nampak menarik..
Ada dalam senarai la..tapi still kene survey lagi..


TASKA SERI PELANGI
Kat fasa 6, sri Gombak

Taska nih dekat sangat ngan umah aku..
Baru je bukak tahun lepas
Kalau nak jalan kaki g anta alysa pon boleh, tapi penat sikit la…hihih..

Aku g masa petang balik keje jugak..
Kebetulan masa aku g tuh owner dia ada..

Laki aku kenal owner dia..
Sebabnye dia selalu g anto anak dia ngaji kat umah ustazah, betul2 depan umah aku..
So memang hari2 aku Nampak akk nih,
Tapi aku tak tau la plak dia owner taska tuh..
Huhuhu..

Taska kat gombak ni cawangan yang keenam kalau tak silap aku..
Huh, terpegun plak aku dengar…
Muda2 lagi dah ada 6 taska sendiri..

Dia ajak masuk umah, tgk keadaan rumah waktu tu ok…
Budak pond ah tinggal dalam 3-4 orang je dah waktu tuh..
Ada yang tgh menangis nak susu..
Pekerja ada 2 orang..
Budak ada 12 orang

Bayaran : rm280/sebulan
Register : rm50 sekali je bayar
Bayaran trial : rm35/day
Overtime kire pas kul 6.30 : rm5/jam

Kata owner dia,
Untuk budak 2 tahun aka nada learning activity…
Contoh macam mewarna, membaca buku, menyanyi..
So activity dia tuh amat menarik perhatian aku..

Dah borak ala kadar, aku pon mintak diri la..
Borak punye borak, dah maghrib rupe2nye..
So balik umah..bincang2 ngan laki..

Akhirnye kata sepakat dibuat..
Kitaorang nak hantar alysa kat TASKA SERI PELANGI..

Reason :
1.       Owner dia kitaorang kenal…hopefully everything will be fine.. (sebak hati mak ni nak oii nak anto kamu ke taska)
2.       Activity yang dijalankan kat taska pon menarik…sebabnye alysa pon kalau dok umah dulu memang banyak learning aktiviti…
3.       Dekat dengan rumah
4.       Yuran pon murah la nak banding ngan 2 taska yang lain
5.       Budak pon tak bape ramai sangat.



Ok, abis citer pasal survey taska…nanti aku sambung entry lain la plak untuk hari first day alysa kat school J

4 comments:

Hafizah said...

owh..okla kan ade 12 budak je..siap ade kale2 lagi..Aisy ni ade 15 org..pastu thari ade budak transit pulak..huhu..

Yatie said...

salam..tumpang tanya..taska seri pelangi tu ok xso far awk hntr anak awk kt ctu?sy pun duduk sri gombak tgh cari pengasuh yg ok..huhu

Yatie said...

ops sori..nti pape bleh emel je sy k..minnimy99@gmail.com

Anonymous said...

Salam..le th taska seri pelangi dekat mn ya coz sy cr x jupe

♥ happiness is mine ♥ © . Designed by MaisarahSidi.com