Pages

Showing posts with label aqyl azlan. Show all posts
Showing posts with label aqyl azlan. Show all posts

10 March 2017

aqyl dah 6 bulan

Bismillah

anak mama nih dah 6 bulan hari ni
10 march 2017




dah pandai macam macam
progress aqyl ternyata lebih cep at berbanding kakak kakaknya


di saat 6 bulan
aqyl dah pandai membebel2 tah apa2
aqyl dah pandai meniarap merayap merata
aqyl dah mula angkat bontot umpama tak lama lagi nak meniarap


muka sebelum kene cucuk 6 bulan


nak melompat je kejenya
dah mula kenal orang
kalau tengah elok main, tetibe nampak bayang mama pon dia boleh melalak mintak diangkat...kalau orang lain xpe je pon


patutnya hari ni aqyl start makan
tapi tapi tapi
mama velum prepare lagi makanan untuk aqyl…tak sempat lagi nak search resipi bagai
hahaha

so kite pospon makan hari ahad lah ye
esok mama keluarkan tools dulu
bash blender yang day lama xgune tu
pergi cari bahan2 nak masak nanti

cait, gaya macam ko nak makan asam pedas je kan
ahad nanti makan carrot
kite tengok ok ke x

kakak alysa makanan pertama dia carrot
kakak afryna makanan pertama dia banana
aqyl mungkin boles try apple or pear??eh sedan sang at ko makan memula, bagi carrot lah macam kakak alysa sulu…hahaha

ok nanti kite update spa makanan pertama aqyl ye
babai


16 February 2017

SONOTRON



Alkisahnya bulan lepas aqyl batuk teruk...so aku bawak g klinik...doc kata banyak kahak, then dia suh aku p amik gas utk cairkan kahak...

first time kene neb...dia tido je...sebab ngantok kot

Pastu doc kata dia xbagi ubat batuk or selsema sebab aqyl still baby...cume dia bagi nasal spray sterimar tu n dia suh buat gas je...aku saja tanya, is it good kalau aku aply eo kat aqyl?aku risau gak kot2 ada kesan sampingan ke...tapi doc kata, its good...keep on oiling...lagi kerap lagi bagus...tapi make sure awak gune eo yang pure organic ye...bukan jenis eo yang sekadar wangi tu je...aku pon owh, saya pakai young living...boleh ke doc?? Then the doctor said "owh, ok...yl brand yang bagus" aku pon lega la sikit bile dia bgtau gitu...

ni masa kali kedua g amik gas...sekali amik ngan kakak afryna

Lepas amik gas aqyl nampak ok sikit, tapi still batuk...aku keep oiling dia ngan eo rc and eo thieves ...batuk ada kurang tapi kahak still boleh dengar...

Malam tu aqyl xboleh tido so aku g amik gas lagi sekali...then dia ok...bile aku sapu RC dia muntah kahak then boleh tido...lega

Esoknya aku saje borak2 kosong ngan ena...ena suggest buat sonotron...then aku google n jumpe ada satu klinik dekat dengan rumah yang ada khidmat sonotron...so ptg tu jugak buat apmnt...masa first time g, aku amik apmnt kul 6.30pm...masa tu ada dalam dua tiga orang, aku sampai duduk dalam 10 min nama dah kene panggil...so bawak aqyl masuk bilik rawatan, dia suruh bukak baju...

aqyl pon ok je senyap je masa dia buat sonotron...tak sakit pon, act bende alah macam hair dryer tu tak kene badan pon...dia ala2 laser je pon...cume bunyi dia bising...budak yang buat sonotron tu cakap, budak2 selalu nangis sebab dengar bunyi tu...maybe dorang takut kot...

sekali buat 15min untuk satu sesi...aku tanya bape kali buat...dia kata seelok eloknya buat 3kali...so aku proceed terus untuk 3 kali...senang... lagipon sekali pegi rm30 untuk 15min...bagi aku tak berapa mahal sanga...which mean aku mampu bayar...3 kali pegi tak sampai rm100...

eh tak de plak gamba aqyl tengah buat sonotron dalam fon aku nih...ni gamba kakak afryna...tapi lebih kurang gini lah gayanya

hari pertama...
aku tanya budak sonotron tu, nanti effect dia macam mana,
dia kata sonotron ni akan bertindak balas dalam masa 8 jam...selepas 8 jam selalunya akan muntah kahak or buang kahak melalui najis dia...

aku dengan harapan malam tu aqyl akan ok, TAPI, batuk dia makin menjadi2...aku sapu EO RC pon macam xjalan...last2 kul 1.30pagi aku g klinik amik gas...risau gak aku tgh2 pagi aqyl batuk teruk...dah lepas amik neb tu baru aqyl ok n balik umah dia terus lena.

hari kedua
aku tanya budak sontron tu, kenapa aqyl makin teruk batuk...katanya itu biasa...so hari kedua nih dia dah bagitau awal, batuk aqyl akan macam semalam, tapi kurang sikit...so aku dah standby awal masa hari kedua...yes, aqyl still batuk tapi kurang dari sebelumnya...so aku keep oiling aqyl dengan RC and THIEVES...

hari ketiga
nampak aqyl dah makin ok...batuk pon manja2 je...masa g buat sonotron tu, budak tu pon kata qyl nampak semakin ok...so malam ketiga ti aqyl boleh tido lena..

hari seterusnya tanpa sonotron...
aqyl amik masa dalam 2 hari selepas itu untuk fully recover...alhamdulillah...dengan bantuan sontron n bantuan EO aqyl semakin sihat...so aku pon xbape nk risau sangat...alhamdulillah...

so sesapa nak try buat sonotron, boleh je clik link ni
KLINIK FAUZIAH

rm30/session
1 session = 15min

ok tu je utk ari ni :)
bye


sesapa nak beli produk YOUNG LIVING boleh lew whatsapp terus 019-5205540 :)

09 February 2017

LEMON YOUNG LIVING


Hari ni #aqylazlan xbape nak sihat pulak...demam demam kucing gitu...dedo je badannya...so maknye pon tenyeh la #eolemon ni kat tapak kaki dia...bagi surut demamnya...☺️


Semalam dia cucuk 5 bulan...memang nurse ada bagitau kebarangkalian dia nak demam tu tinggi...huhu, dari malam tadi dah start rasa badan dia macam suam2 panas gitu...so dah start lumur dengan EO LEMON kat tapak kaki tu...



Alhamdulillah sekarang ni dah xpanas dah...dedo pon macam dah xde...jenuh lumur lemon...rasa macam nak kunyah2 je dia sebab bau lemon 😝(melampau sangat mak ko kan??)






Ni gamba pagi tadi mandi ngan air lemon ko...hahaha, kalau dulu asal demam kalut mak dia suh apak p NSK cari lemon sebab nak rendam anak dengan lemon...tapi kali ni maknye drop kan aje setitik dua dalam air mandian dia...setel...apak pon suke sebab xpayah keluar g beli lemon pagi2 buta 😝




Ok, kalau nak tau, #lemon ni adalah antara eo bajet yang korang perlu masuk list...sebabnye dah la murah, pastu banyak sangat kegunaan...harga dia xsampai RM60 pon untuk botol 15ml tu...kalau ko p beli lemon pon rm60 dapat 30 bijik tapi bape kali je boleh gune??dalam 20 kali je gune kan??kalau botol 15ml ni memang nampak sikit...tapi kalau beli ngan ira, ira bagi tau rahsia penjimatan terhebat 😝




Ok, meh kite citer pasal kegunaan lemon ni...alar macam yang kite tau, lemon ni memang elok kan gune untuk demam, untuk batuk selsema...untuk hilang dahaga ketika panas terik??ehh melalut...hahaha





So sama jugak dengan pati lemon dari young living ni...awak boleh gune mcm kat bawah ni
- campur ngan madu ketika awak sakit tekak or batuk...
- boleh titik dalam air mandian ketika anak demam or selsema
- Lumur pada tapak kaki ketika demam
- Sapu pada batang hidung ketika selsema
- Bau direct bile rasa diri lemau, so nanti rasa segar je
- Boleh buat teh o ais limau...eh betui, ni aku tak tipu aih
- Kalau untuk nak kurus tu, boleh jadikan sebagai ajen detox badan




Eh banyak kan kegunaan dia???
Tapi kalau ko rasa macam mahal jugak rm60 tu untuk 15ml tu, meh la pm akk...akak siap dilute kan untuk awak dalam botol 10ml dengan carier oil...then awak caj awak murah2 aje...xsampai rm20 pon sebetoi 😁...tapinye kalau dah dilute xbanyak lah kegunaannya, hanya untuk kegunaan yang tertentu sahaja...sebab tu akak suggest awak beli terus botol pure dari young living 😝






Eh, macam nilah, cerita banyak banyak pon macam lah awak nak baca kan??so apa kata awak whatsapp je direct, tanya one by one gitu...akak boleh tolong consult apa yang patut...hihihi...so akhir kata dari akak,



"KEEP CALM & LETS OILY"
For order #eoyl or sharing session 
Eira Zainal -

Id:4087093

019-5205540
019-5205540
019-5205540



eh lupe nak bagitau, kalau sesapa beli DEW DROP DIFFUSER ni, terus automatik dapat EO LEMON secara PERCUMAAA....yeayyy...

28 October 2016

aqyl 46 hari


saje je nak tepek gamba nih…
k bye



eh, kalau nak shopping barang baby lew g website www.dolceryna.com

27 October 2016

AHNAFF semanis honey datang DOLCERYNA??

amboii tajuk ko tak boleh belah…
wakakaka…poyo je bile baca kan??
tapi itulah hakikatnya… :P

nak dijadikan cerita, isnin lepas aku dah 45 hari…
so dengan rasa tak sabarnya nak keluar rumah…hihhihi…
tapi bukan keluar sesaje, aku keluar g bank islam…

masukkan duit untuk alysa n afryna…duit raya depa hari tuh tak masuk lagi…asek bz je manjang…ni time cuti ni lah baru ada masa nak g masukkan…

pastu kononnye aku nak bukak terus acc tabung haji untuk aqyl, tapinye aqyl mcam tak senang duduk plak…aku tgh isi borang nak bukak acc tuh dia dah start bunyi2…elok je abis isi borang dia meraung dah…hahaha…kelam kabut mak ko masa tuh…last2 terus keluar bank lah…malas plak nak tunggu no panggil dengan si kecik nih macam xsenang duduk…

nanti lah plak aku g buat acc tabung haji dia tuh…borang seme dah siap isi, tinggal amik no je nanti…maybe esok luse lah kot…pastuh plan nak g maybank gak…nak bukak acc dia n tukar kad bank aku tuh…huhuhu…tu kene spend satu hari gak tuh…maybe ari jumaat lah kot..kalau aku rajin nak keluar…



pastuh, aku ingat nak terus balik umah…tapi tetibe teringat plak botol milk storage dah tinggal 8 ketoi…so nak singgah dolceryna la kejap g shopping ape2 yang patut…ok, niat asal nak shopping milk storage je, tapi tapi tapi, banyak plak aku rasa nak amik kat kedai tuh…tu lah aku malas je rasa nak g kedai…kalau x nanti melalut ke barang2 lain…huhuhu..

hah, elok je aku naik kedai, laki aku ada kat opis dia…owh, opis laki aku kat dalam dolceryna tuh…kecik je, dia amik satu bilik untuk buat opis dia…pastuh dia kata dia tengah tunggu alif nih nak datang..ada hal katanya…aku pon macam dengar tak dengar jelah…

yelah, ape kene mengene customer dia ngan aku..wakakaka…malas aku amik tau alif mana…so aku pon g masuk bilik aku kat sebelah…bilik lepak2 kalau aku masuk kedai…n bilik untuk mommy nak test breastpump jugak…owh, jangan tak tau plak dolceryna sediakan perkhidmatan testing breastpump before korang beli tau..pastu tetibe aku dengar ting tong…ok, aliff masuk..aku dalam ati, eh eh, macam aku kenal mamat nih, sape eh??

dia sangat2 friendly…wife dia lagi friendly…masuk je, dia tengok aqyl terus mintak nak dukung aqyl…rindu nak cium newborn katanya…aku tgk dia pregnant, saje la borak2 bile due and so whatever borak2 kosong…

pastuh dia pon masuk opis laki aku n bincang hal keje…aku pon pikir dan pikir sape dia nih ehh??pastuh, yoo, baru teringat…alif satar la…aduyai, apo buto hiburan sangat aku nih…maafkan mak…mak memang jarang tengok tv n amik tau pasal2 hiburan nih…g keje balik keje main ngan anak2 lalu tido…hahaha..baru la hegeh hegeh stalk ig dia kejap…wakaka…sedey tol aku…


pas dah abis bincang2 ngan laki aku, bini dia pon keluar shoping barang baby plak…senang katanya semua beli sekaligus..hihihi…rezeki lah ari tuh masuk kedai dapat jumpe retis…wakaka..




owh, pas dia dah balik aku pon melepak dolceryna sampai petang…
so hasil rembatan kat kedai, aku sempat capai autumnz storage bag…towel dua lai…ngan bib comey…
eh eh, kalau korang nak custome bib n rompers macam gamba bawah nih pon boleh…roger je terus aku tau…aku buatkan untuk korang…ni save terus no telepon aku 019-5205540 :P


disebabkan ramai nau yang suke kiss aqyl, pp dia pon macam sensitip kan..so aku pon buat lew satu bib cenggini ke dia…harapnye pasni idok lew ada orang yang suke cium2 pp dia…huhuhu..maap lew ye…mak bukan kedekut anak, tapinye mak nak jaga kulit dia tuh…


hah, yang bib tuh dia boleh gune dua2 belah tau…aku lupe plak nak amik gamba side lagi satu…huhuhu..haa, ko bayar murah tapi boleh dapat ala2 dua jenis bib…ok lah weh, nak citer pasal si ahnaf tu je, nih dah merepek bende lain…korang pon kalau nak shopping barang2 baby boleh lew g je beli kat website : www.dolceryna.com




20 October 2016

aqyl dah 1 bulan

Bismillah

cepat tol masa berlalu…
pejam celik pejam celik…eh, dah satu bulan dah ulat beluncas mama nih…


nanti kang pejam celik pejam celik, eh eh dah setahun pulak kan??
amboi ko, cepat sangat nak anak umur setahun…hahaha


ok, setakat hari nih, aqyl dah pandai senyum, nangis no 1, dah boleh nampak, kirenye kalau kite bergerak mata dia dah boleh ikut arah pergerakkan…


dah pandai isap jari sendiri, tu tande protes nak susu, kalau mama lambat sangat bagi dia akan hisap jari…
kulit makin lama makin cantik, dah makin putih mama tengok ko dik…ape rahsia??boleh bagi mama sikit putih tu…mak ko nih itam…maklumlah lahir time bulan gelap … :P


eh, pandai buli mak ko nih, kadang ko pandai beza siang malam, kadang tuh ko tido 48 jam, pastuh ko bangun 6 jam je…stress mak ko nih…nak tido pon xsempat tau…



lagi ape lagi eh??
aqyl dah banyak ragam, orang letak je bising mintak diangkat…orang pegang je elok je ko baik kan, last2 tido…mengada sangat, skang boleh lah mak ko jaga, nanti bulan depan orang jaga nasib ko la nak oii…harapnye dapatlah pengasuh yang baik hati boleh melayan kerenah ko…

aqyl azlan
3.9kg
52 cm

iklan jap : kalau nak beli baju macam aqyl tuh, boleh order kat ig : @allaboutprinting 


ehh, udah lah tu…itu sahaja untuk hari ini…
nanti kite cerita lain…
bye








nota aqyl : nak shopping barang baby? boleh click je www.dolceryna.com :)

19 October 2016

review : bedung barut baby

Assalamualaikum...
Yuuhuuu...
Acik acik seme tengah buat ape tu??

Ok, kali ni mama kite nak review pasal barut and bedung yang saya pakai ni...jom baca..

Disebabkan ni dah anak no 3, so aku masih ada simpan lagi yang lepas2 punye barut n bedung kakak2nye dulu...cumenye biasalah, kakak dulu banyak pink purple...girlish sangat tau...hahaha, so aku decide untuk cari la dua tiga helai tambahan yang nampak boyish sikit

Tetibe plak ada satu ig shop ni nak sponsor barut n bedung untuk si aqyl ni...amboi ko dik, macam retis plak ada orang nak sponsor kan...wakaka...dah orang nak bagi, mama terima je...murah rezeki ko nak...so meh lew kite tgk sendiri mcm ne kualiti barut n bedung kat ig : @bedungbarutbaby ni


ok, nih antara barang2 yang aqyl and mama dapat…ada lagi satu, stokin gebu gebas tak sempat nak amik gamba, aku dah rembat dulu pakai sebab sedap sangat…tak sabar2 rasanya…wakakaka



Untuk barut, aku memang selalu pakai sampai 6 bulan lebih...or selagi muat lah barut tu...macam kat bedungbarutbaby ni ada 3 jenis saiz...saiz S, M dan L...disebabkan aqyl pon dah 4kg, so aku amik saiz M and L...mcm yang aqyl pakai ni saiz L...nampak besar kan?? 😘

kalau mom to be tu, tak tau nak pilih saiz ape, aku suggest beli 3 saiz sekali gus…
n kalau untuk anak first, ko beli la 5 keping setiap saiz…so nanti ko dapat lah 15 keping…boleh la pakai sampai umur 6 bulan lebih…haa gitu, siap dapat tips membeli barut lagi… 😘



barut ni jenis cotton flannel tau…kain memang sejuk gitu kalau baby pakai…memang selesa abis lah...
n yang paling penting, kain ni jenis tahan lama...ko simpan la empat tahun pon boleh...xtipu ni sebab aku kan dah jadi mak anak 3 weh, aku dah buat eksperimen dah bende2 ni seme...hihikalau korang nak beli barut, haa, belilah yang jenis kain cotton ataupon cotton flanneljangan g beli jenis kain yang merepek2 plakkang panas plak si baby tu pakai nanti...

Meh kite zoom in sikit, ko tgk jahitan dia, memang kemas n kualiti...bukan pakai taram je tau...sebab tu boleh tahan lama...n paling aku suke sebab corak warna warni...biasalah, mak mak skang ni seme nak bende comel2 kan...so ko pilih je nak corak ape...kaler pon banyak pilihan...eh kalau korang jenis suke yang plain pon ada gak...senang cakap seme design pon ada 😘



Hah, tu barut cerita pasal barut, ni nak citer pasal bedung plak...bedung pon dia ada jual...ni bukan biasa2 punye bedung...saiz besar ok, memang boleh bedung sampai umur setahun...sebab saiz dia 1m x 1m...besarkan??harga pon murah plak tu...so tak yah pikir panjang, boleh je p shopping terusmcm2 jenis corak n design adako pilih je mane nakjanji siapkan duit pastu click sana click sini setel gitu…




korang, kalau dap at baby boy, tungku ni amatlah penting sebab senang nak tuam kat bebird dia tuh…eh, kalau anak pompuan pon boleh…masa zaman alysa dulu aku tak tau kewujudan tungku nih semua, so mak aku pon tuam je lah gune kain gumpal2 pastu panaskan kat seterika…kelaka kan…rupenye, ada tungku comel cenggini untuk baby…mudah kerja you all…
pastu yang best tu, tungku dia tu alysa boleh plak buat jadi mainan gak...dia kata nak cek cek doctor...tekan tekan kat perut adik...ko ni alysa mmg lew suke meniru ape yang mak ko buat...huhu..eh, tungku baby ni bagus tau...ada banyak kelebihan bertungku...ni memang must have item ni kalau ada anak kecik...senang dia agak2 nampak mcm sakit perut pon boleh bertungku...sebab tungku baby ni ada macam2 jenis herba kat dalam tu...kalau ko panaskan, bau dia, perghhh harum semerbak bau herba 😝 … bukan macam aku dulu, gumpal kain, tuam…kelakarlah kalau diingat2kan balik…



Yang setokin ni alysa panggil stokin lembut lembut...aku suh dia pakaikan ke mama, dia plak yang terbekenan, dia plak yang pakai...syok plak dia tumak ko dapat pakai sekali sekala jetau2 dia yang sarungbertuah punye budak tau...

Eh panjang pulak ko bebel kan...aku ni memang, kalau dah suke memang la gini, panjang bebel, kalau xsuke, aku bebel panjang gak...aku straight to the point...kalau aku suke aku cakap aku suke, kalau xsuke pon aku cakap aku xsuke...senang, xde nak selindung2, xde nak review yang baik2 je...bukan ape, yang xelok pon kite kene bgtau supaya orang tu dapat tingkatkan servis dia kan...haa, take a positive part ye kalau aku review xok tu...jangan pk negative ajopikir untuk kebaikkan

haa, cenggitulah ceritanya…eh, udah lah tuh…ni ada satu cerita best nak bagitau korang semua…dah bebel2 panjang, asek dok hasut korang dok belikan…nih haaa, tokei kedai wasap akk cakap nak bagi 10% diskaun haa kat korang…tapi tapi tapi, untuk 10 orang yang terawal je tau

dan lagi, 10% diskaun nih hanya valid bile korang buat pembelian di WEBSITE sahaja…kalau nak order kat ig ke fb ke tak valid ok…tak de sape nak layan korang kat situ…so kalau nak diskaun, g beli kat website…banyak tuh 10% diskaun..

ok senang je caranya…g website : www.bedungbarubaby.com.my pastu shopping, order, pastuh last sekali tuh jangan lupe masukkan code ni : DOLCERYNA10 pastu nanti korang akan dapatlah 10% diskaun tu ok…so jangan lambat2, kalau lambat nanti tak dapat…k bye…muaahhh...


16 October 2016

Kisah si bujang

Bismillah...

Alhamdulillah tepat kul 11pg selamatlah si bujang mama tu keluar...aku ni masa meneran memang dok tutup mata je...sampaikan anak dah keluar pon tutup lagi...pastu bukak sipi2 je sebab nak tau jantina ape...maklumlah masa dia dalam perut banyak berteka teki...Alhamdulillah, lelaki wei...lelaki...lega aku rasa...kompem2 pas ni tutup kilang weh...wakaka...udah lew tu...semput dah mak nak mengandung...makin berumur makin banyak dugaan n cabaran...😅

Elok je dah potong tali pusat terus doc letak baby atas badan...skin to skin kaedahnye...pastu uri keluar, doc pon jahit terus doc keluar...kalut jugak lah doc nak keluar sebab ramai patient menunggu weh kat bawah...so nurse je lah yang uruskan selebihnye...


Selalunye orang dapat anak happy, aku dok kalut nak muntah xabis2 lagi...wakaka...xsampai 20min skin to skin aku dah tanya nurse bile nak angkat baby ni...aku nak muntah...nurse kata skin to skun sejam...aku suh angkat jugak, sebab terasa dah nak keluar sangat dah muntah tu...tapi nurse dok la xnak angkat baby...haih stress plak aku masa ni, kang ada jugak yang termuntah atas baby ni kang...😑


Last2 nurse kata dia bagi ubat tahan muntah...aku cakap haa bagus lah tu...kang aku dah start muntah nanti xboleh benti pulak...tapi aku mmg suh angkat gak baby, sebab aku xlarat nak pegang...last2 nurse angkat gak bawak g cuci bersih2 baru la dia hantar balik...eh sebelum dia bawak g cuci tu, laki sempat lew azankan kejap...☺️

Ok, setel semua, terus dapat ward, elok je aku dapat ward parent aku pon sampai bawak alysa...alysa excited lew ngan baby barunye itu...sonok lew tu dapat adik lagi...
Pas parent aku balik pas sorang sorang sorang family datang melawat...last2 dah malam baru la maknye ni dapat belek anak bujang...kalau x sebelum ni pas sorang2 datang...kebetulan beranak ari sabtu, orang cuti kan, so sempat lew singgah...hihi…


orang pertama datang melawat…kebetulan plak dia pon ada checkup ngan doc asmah yun masa ari tuh...


~family mentua datang melawat~



~cik man n family~



~cu and family~

Ok lah, sampai sini aje, nanti kalau sempat lagi aku review satu2 produk n servis yang aku gune masa dalam pantang ni...benonye banyak sangat bende nak share ngan korang...tapi alahai xsempat nak cerite...huhu

K bye




07 October 2016

Detik kelahiran Aqyl Azlan

9 september 2016
11.30 malam
Pusrawi

Ok, aku dengan rasa malasnye pergilah serah diri kat spital kul 11.30 malam...dok daftar ape seme kat kaunter tu...nurse pon kata ok jom masuk LR utk buat ctg dulu...

Masa masuk LR tu dalam kul 11.50 mlm...nurse suh tuka pakai baju pink tu la...aku masa ni benonye dah ingat nak amik gamba, buat kenangan la kan, tapi entah lah...dok kelam kabut tuka baju, pastu terus buat ctg...pastu sampai lew ke beranak xamik gambo...lupe...hahaha...

Ok, dah buat ctg nurse kata contraction aku selang 5minit...dia tanya aku sakit ke x...aku cakap xde rasa pape 😂...nurse muke pelik...wakaka...so dia kata nak cek bukaan...masa ni aku macam was2 ngan nurse sorang ni, masa nak cek jalan tu muka xkompiden langsung...sekali dia selok je, aduyaiii...sakit betul...pastu lama plak tu...menahan je lah aku...

Dah lepas tu dia mcm xkompiden jugak dah bukak bape...adoyai...pastu nurse yg nampak macam otai sikit datang, kata nak seluk lagi sekali...nak nangis rasa, tapi pasrah je lah...ehh, tau2 je dah setel...haa, xde pon rasa sakit..mcm ni la kalau orang pro buat...huhu...so aku tanya dah bape cm...dengan harapan dah bukak lew 3 4 cm ke kan...sebabnye dah jenuh aku jalan banyak sepanjang seminggu, xkan la xde progress jalan xde bukak...

Sekali nurse kata baru bukak 1cm...n servik tu pon still tebal lagi...kecewa aku...nampak gayanya memang kene induce lew ni pagi esok...waaa, meremang bulu roma rasa bile mikir induce tu...huhu...so nurse suh tunggu je la kat LR tu...

Aku mintak nak masuk ward, sebab nak selesa sikit...ye lah, kesian ke laki xde tempat yg selesa nak tunggu...tapi nurse kata xboleh...hahaha...so pasrah je lah laki...

Padahal masa afryna dulu aku mcm ni gak, serah diri malam, pastu lepas dah cek jalan seme dia bagi ward suh rehat dlm ward sementara nak tunggu jalan bukak full...tapi kali ni xboleh la plak...so laki pon terpakselah tido je kat lantai beralaskan sejadah...sian...tapi lena gak dia tido siap berdengkur lagi...aku plak yg stress...

3pg aku terjaga, rasa mcm nak berak, tapi aku kompius, nak berak ke nak beranak...huhu...so aku layan je...lama2 layan aku rasa tu bukan nak berak, tapi sakit contraction dah datang...huhu...so aku pon mula lah berjalan jalan...pusing LR...mcm2 posisi aku buat...huhu...merangkak, mencangkung, seme gaya ada...

Sampai lew ke pukul 5pg nurse datang...kata nak buat ctg lagi...nurse lain dah plak, dah tuka shift kot..huhu..masa ni boleh rilex2 lagi walaupon sakit...sebab xde la sakit sangat...just sakit manja2 gitu...sampai lew ke kul 8pg aku dah mula start xboleh tahan...doc msg2 ngan memember whatsapp nak bagi leka sambil tahan sakit...tapi dah pagi2 sabtu kot, cuti weh, mana ada nak melayan...wakaka, deme layan katil lagi bagus dari melayan aku...so aku layan la diri sendiri...😂

Elok kul 9.10 pg, doc pon sampai, tapi masa tu aku tgh dok posisi macam dalam gamba ni sebab menahan sakit ...elok je aku nak bangun sekali terasa panas je...air keluar la...tapi xbanyak...hahaha, blur kejap waktu tu...

Aku cakap lew terasa air keluar, doc kata xpe, baring dulu, katanya dia nak cek jalan dulu...kalau dah ada bukaan kurang2 3cm kire proceed bersalin normal...tapi kalau jalan still xbukak kenelah induce...masa ni dup dap dup dap...mintak2 lah dah bukak jalannye...xnak induce oiii...

Ok, tau2 doc senyum cakap, eh jalan dah bukak 5cm ni...haa, kejap lagi dah boleh bersalin...lega rasanya...sambil2 doc cakap tu dia pecahkan air ketuban...tau2 je air dah kuning 😞...terus doc kata, baby awak dah berak...so awak kene induce la jugak ye bagi cepat...takut baby makan najis dia sendiri...waaa...nak nangis rasanya masa tu...

Masa ni kelam kabut sikit sebab doc nak cepat...memula dia suh drip air dulu sebotol bagi ada tenaga...pas abis air baru masuk ubat katanya...Masa doc nak cucuk masukkan jarum drip tu dia tersalah cucuk pulak 😭😭 sakit yang amat...sampai skang ni pon tangan aku kebas tang sakit tu...rasanya dia xmasuk tang urat...😓

Pastu dia cucuk lagi sebelah ok je, pas dah masuk air, doc tanya awak nak epidural x sebelum kite induce ni...aku DENGAN confidentnye jawab : TAK NAK ...wakaka...masa ni berlagak gile...tp kalau sakit pon aku kalau boleh mmg xnak la epidural tu...masa masuk air tu laju gile, dalam 15min kot dah abis sebotol...ok abis je air tu nurse datang masukkan ubat induce tu...lebih kurang kul 10 la nurse masukkan ubat...

Masa ni aku tetibe je rasa sakit...pas sakit sakit lagi, pastu makin lama makin sakit...nak bercakap pon xboleh sebab sakit sangat 😂...lalu aku pakse laki aku suh tanya nurse ada x ubat tahan sakit selain epidural...aku dah xboleh tahan...mcm nak patah pinggang...

Aku tgk jam, masa tu baru dalam 10 min ubat jalan, tapi sakit dia ya allah...tak boleh nak cakap mcm mana...huhu..nurse datang bagitau xboleh dah nak bg ubat sebab dah lambat sangat...tkut aku xboleh nak meneran nanti...aduiii, nangis lagi masa ni 😁...mmg menangis je la keje aku...wakaka...

Datang mak bidan otai...gaya macam garang, tapi xmenyakitkan hati...wakaka...maksud xmenyakitkan hati tu maknenye, walaupon cara dia cakap mcm garang tapi aku boleh terima...hahaha...aku dok kata nak juga ubat tahan sakit...dia dok lekakan aku smbil cakap dengan garangnya...

"Ni sakit nak beranak dah ni...tunggu je...sakit nak beranak macam ni la"

Dok ulang ayat tu 40 kali...wakaka...aku pon dok ulang ayat sama kt dia..." Tp saya dah xboleh tahan ni"...sambil tu perut menggelodak nak muntah...ok, sila maklum, aku 3 kali beranak 3 kali kene ada bekas kat sebelah sebab sibuk nak muntah masa meneran...wakakaka...mana nak muntah, mana nak meneran...aku pon kompius...😜

Ok, pastu mak bidan cek jalan dia kata dah bukak 7cm, dia tanya ada rasa nak teran x...aku jawab TAK...tapi lepas sesaat aku jawab tak, tetibe je aku rasa nak teran...wakaka, mcm main2 plak kan...pastu aku jerit...saya nak teran...hahaha...mak bidan kata, aih tadi kata belum lagi...meh nak tgk jalan, betul ke dah boleh teran ni...dia pon cek jalan kata dah 9cm...punye la cepat...xsampai seminit dari 7cm dia bukak 9cm...

Aku dengar Mak bidan suh nurse panggil doc cepat...10 min lepas tu doc sampai, dia suh teran je kalau rasa nak teran...

Ok push cubaan pertama...lupe macam ne nak teran...yang ni aku rasa lawak jugak...patut tangan kat buku lali ye masa nak teran, dagu kat bawah macam menunduk...tapi aku dok tangan angkat ke atas tah mcm nak gapai ape je...kelaka kelaka kalau ingat balik mcm malu...😂
Doc cakap, salah tu...push lagi sekali...ok masa ni sekuat hati...memula dah xboleh tahan tapi laki aku cakap eh dah nampak kepala, aku pon meneruskan teran sampai abis nafas dah, lalu keluarlh kepala...lega...

Doc puji untuk bagi semangat, hah, pandai nurul...ok sikit lagi, teran kuat je nak keluarkan bahu ni...jangan angkat bontot...amboi ko dengar je doc cakap sikit je lagi, sepenuh tenaga ko teran lalu keluarlah si aqyl tu...tapi tapi tapi sebab beria sangat teran aku dengan selambernye angkat bontot...padan muka, kene jahit sikit...tak pasal2huhu







Alhamdulillah...lega...ok dah panjang sangat citer, aku sambung next entry plak eh...bye😘







06 October 2016

39 week - 3rd pregnancy

9 september 2016
39week
Pusrawi

Ok, ari ni kite checkup 39 minggu...
Ingat lagi x kisah masa 38 minggu??tak ingat??g klik kat link ni kalau nak tau citer selanjutnya...

Ok, sambungan dari kisah minggu lepas...elok je lepas doc cakap dah bukak 1cm, beria lah aku ni nak jjcm sebelum pantang...maklum lew dah bukak 1cm kan??so elok je aku keluar spital, aku terus ajak laki g taman melati...sebabnye nak makan roti canai...wakaka...mcm xde mende lain ko nak makan kan??tapi kalau korang nak makan roti canai melayu buat sedap, lembut gitu dengan kari kambing dia perggghhh mengancam...korang boleh g kat area lrt tmn melati tu, jalan menghala ke m3 tu banyak kedai2 kecik tepi jalan tu kan...memang akan nampak tulis beso roti canai kari kambing...kedai tu hujung sekali kt corner tau…✌

image1.jpeg


Ok, abis makan, sempat plak aku ngecek laki g singgah m3 mall tu kejap...sempat lagi naik nagoya, beli kain nak buat sarung bantal...haa, baru ko hegeh2 nak g anto jahit satung bantal...dah nak beranak la baru dok nak mencari kain...seme keje nak buat last minit...wakakaka...nasib baik xberanak kat m3 mall tu...

Wokey, ni nak citer pasal checkup 39 minggu kan...mcm biasa, sebelum solat jumaat, laki g amik no letak buku...kul 3.30 baru aku hegeh2 nak g pusrawi...ye lah, aku keje, nak kene setelkan keje baru lew keluar g spital...so sampai spital mmg selalunye no aku dah lepas, nurse tanya g mana lambat, aku punye alasan, saya lapar, g makan kejap...huhu...so elok je duduk dalam 15min no kene panggil...nampak x sebab ape aku suh laki aku g amik no dulu?sebab aku xlarat nak tunggu lama2...huhu

Ok, masuk bilik doc...doc tanya ada sakit??aku jawab xde doc...elok je saya sihat xde rasa sakit...amboi ko belagak betol...huhu..so doc suh baring nak scan...

Sekali dah elok scan, tgk2 air ketuban dah sikit la...doc tanya ada air keluar ke...aku jawab x, sebabnye aku pon xperasan...entah, mcm xde...tapi doc kata air ketuban dah kat border...masih ok katanya cume dah xcantik la...lebih2 lagi aku plak xperasan bile masa air tu leaking...

Then doc cek lagi uri aku, ingat x ari tu masa 37minggu doc kata uri dah matang??kali ni dah over matang...so doc pandang aku n dengan selamber dia cakap, ok, awak admit lah hari ni ye...

Aku laju je cakap, kalau malam boleh x??saya nak p makan dulu...wakaka...ingat makan lagi tu...😝...doc kata, ok malam eh masuk, esok pg2 kite induce...

Hah?? Induce??aku rasa mcm nak pengsan dengar doc nak induce...weh, aku xpenah induce...orang dok kata induce tu sakit...aku tanya la doc, kenapa nak kene induce...aku pon belum over due lg...biar jelah baby keluar sendiri...nak buat pe pakse2...

Doc pon cakap ada 2 sebab aku nak kene induce...1 sebab air ketuban dah border line, doc risau aku xperasan air tu makin lama makin sikit nanti baby boleh lemas...aku dengar word baby lemas terus setuju...wakaka...
Pastu no 2 uri aku dah over matang, kalau dah over tu sampai situ je lah...so nanti baby pon xboleh dpt oksigen dengan cukup...owh, baru aku tau uri ni pon ada gak expired date...

Oklah doc, saya ikutlah cakap doc...mungkin itu yang terbaik...so aku pon balik tu call parent aku bgtau nak p anto budak2 ni dok sana, aku nak beranak dah...wakakaka...😁

So malam tu, aku list kat laki suh p beli char keow tiow, eskrim mc d nak cicah ngan fries, ngan biskut femes ames tu...2 bende laki aku sempat beli, tp femese emes xsempat sebab dah malam kedai dah tutup...xpelah, nasib baik aku xngidam sangat...hihi…

image2.jpeg



So kisah aku bersalin nanti bersambung kat next entry plak...buibye ✌
♥ happiness is mine ♥ © . Designed by MaisarahSidi.com