Pages

Showing posts with label maternity. Show all posts
Showing posts with label maternity. Show all posts

27 March 2014

hospital bersalin???

assalamualaikum...

pejam celik pejam celik dah 30 minggu adik baby dok dalam perut mama...
membesar bagaikan juara...
mama pon asek bz je lately nih..
sampaikan tertangguh2 nak g checkup adik ye...cian sayang mama nih...

sebenarnye mama dok la mikir lagi,
kat manalar nak bersalin nih...
disebabkan mama ada bad experience masa bersalin kakak alysa kat hospital selayang dulu,
so hosp selayang not in the list...

kali nih, laki bagi peluang untuk aku bersalin kat spital swasta..
act kerajaan ke swasta ke sama je...
maybe dari segi servis n proses tu la kot yang berbeza...

laki kata g swasta je la senang cepat and mudah
cume kene sediakan duit je lah...
tapi, alhamdulillah, aku dikira agak beruntung la jugak, sebab company cover kan...so tak de hal la sangat..

so dari awal2 checkup adik baby, memang aku g klinik panel je..
klinik sri indah , taman samudera tuh...
dekat ngan umah, n yang penting tak payah nak menunggu lama macam aku g kat klinik kerajaan..

bukan nak blame or burukkan klinik kerajaan...
tapi memang kenyataan...
pegi pagi2 amik nombor...tapi kompem2 dalam kul 11 baru nombor ko kene panggil...
tu pon sekadar nak dengar degupan jantung baby n dengar nurse membebel bende yang sama setiap bulan...
tak de jumpe doc n scan tgk baby pon...

kalau nak banding g klinik panel nih,
aku tak yah susah2 nak menunggu...
paling lama pon sejam...pastuh masuk jumpe doctor...
doctor check pape yang patut n scan baby...syok oo dapat tgk baby gerak2..

ok, dipendekkan citer,
ada tiga tempat aku tgh survey.

1. hospital tawakal
- aku dah biasa kat sini..kalau ada pape sakit ke, seme refer sini...hospital tawakal nih dah alar2 hospital  keluarga. lgpon hospital nih kire dekat jugak la ngan rumahkan..
so mmg planning nk bersalin kt sini...tapi bile aku tanya, doc perempuan ada sorang je...dr siti zaleha...
so laki kata, kalau tetibe doc tu tak de, nanti doc laki plak amik alih kan...laki i prefer doc perempuan la kan, dia kata bayo mahal2, nak bagi laki lain plak nengok...haih...so terus cancel kat sini...

2. gombak medical centre (GMC)
- banyak review kata bagus sebab islamic...katanya masa nak bersalin tuh, dibukakan bacaan al quran...so agak tenang la jugak ko nak menahan sakit...ko nak meneran nanti kan...doc perempuan pon banyak...bayaran pon tak de la mahal sangat...kire ok la...
TAPI plak....GMC nih hospital kecik je, so kalau in case ada komplikasi, dia akan tolak ko terus ke mana2 hospital kerajaan...macam takut la plak kan...bukan takut nak g hospital kerajaan tuh, tapi takut kalau in case apa2 jadi...hishh, nauzubillah...so tak jadi la plak...

3. hospital pusrawi
- ramai sangat sangat sangat orang suggest hospital pusrawi...kalau tak caya, ko boleh tgk review orang2 kat bawah nih...










hah kan???so apa kata survey??
sudahnye...aku pon sepakat la ke hospital pusrawi...

cerita pasal pusrawi aku update kemudian hari...
itu pon kalau aku ada masa...aku kan selalu buat cerita basi..
hihihihi...


owhh...kalau nak tau pasal rate harga hospital bersalin, ko boleh klik link kat bawah nih...

26 March 2014

review : maternity pillow

assalamualaikum..

okey, hari nih nak review satu bende alah yang best..
nape aku kategorikan dia sebagai best?

sebabnye,
masa nak beli tuh, aku je yang gedik2 rasa best...
tapi..
bile barang dah ada depan mata...

berebut oiii...

dah kompem2 la berebut ngan anak dara i tuh...
pastuh plak, laki den pon sukeeee...

katanya syok betul tido peluk bantal nih...
ehh...nih sape yang mengandung nih??
aku ke dia??

dah nama pon perut sama sama buncit kan
so memang terasa la keselesaaan memeluk bantal ini..



ko tgk video kat atas nih...
dia perasan tol bantal tuh dia punye...




ni masa nak amik gamba, siap acah acah tutup mata kononnye dia tido..



amboiii...syok nampak...

saiz bantal nih memang besar...
lebih kurang saiz katil single..

kirenye kalau dah ada bantal nih, korang dah tak perlukan bantal yang lain...
pakai je yang nih...

kat mana aku beli??
korang boleh klik link yang aku bagi nih...

ada banyak kedai n banyak harga n banyak jenis..
tapi aku pilih SOFEA SUHAIMI

kenapa?

satu : harga...
ko tau kan aku nih super kedekut...
so harga yang ditwarkan sangat menarik...walaupon bagi aku macam mahal...
rm 165 untuk tanpa sarung
rm200 dengan sarung
sekali pos menggunakan GDEX
sehari je dah sampai... :)

dua : fiber polyester
aku tak suke bantal kekabu...jangan ditanya kenapa tak suke...tapi memang aku tak suke la kekabu...
aku lagi suke polyester...sebabnya aku suke bantal yang ringan n lembik2...
so, sofea nih gune inti polyester...kalau yang lain2 kebanyakkannye gune kekabu

tiga : layanan
yes...aku suke cara sofea melayan kerenah aku yang asek tanya banyak soklan...
dia jawab je tanpa jemu...
nak tukar jenis kain last minit pon dia layan...


hah, itu antara 3 sebab kenapa aku beli kat dia...
so far memang aku sangat2 puas hati la dengan hasil kerja dia..

so buat masa skang nih...
fungsi utama bantal bukanlah untuk kegunaan aku...
tapi kegunaan laki n anak dara aku tuh...
maknye nih redha jelah...

insyaallah, next plan, bile adik baby dah lahir...
bantal tuh akan digunakan untuk nursing adik baby..

doakan rezeki untuk adik baby melimpah2 ye...
rindu dah nih nak breastfeed anak...
huhuhu...

ok, kite layan gamba diambil pagi tadi..
anak dara syok tido gune bantal mama...gggrrrr!!!!


06 March 2014

maternity / pregnancy pillow

salam kawan2..

sejak masuk 7 bulan nih,
pinggang semakin sakit2...

tido pon tak lena..
semua position tak betul

aku tak penah tau ada mende alah yang nampak macam best nih..
sampailah semalam, aku cakap kat BFF aku, pasal nak beli nursing pillow.

tetibe dia tunjuk gamba nih...
eh, aku tgk macam best je,
dan2 tu juga aku google

so wujudlah gambar dibawah ini..




nampak selesa kan??

so aku pon gigih la google lagi, kat mana lah plak aku nak mencari bende alah nih..
kalau ikutkan hati, masa tuh jugak nak g beli..

pinggang nih dah tak tahan sakit sangat sangat
masa alysa dulu tak de la plak rasa sakit macam ni pon..

skali google, walamak, harga..
tarik nafas...lepas...tarik lagi...rasa macam tak nak lepas..

bagi aku memanglah sangat sangat mahal
tapi aku nekad, nak beli lew jugak...sebab dah tak tahan sakit...

so balik keje tuh, macam biasa, laki aku amik 
dari jauh lagi aku dah tersengih2
buat muka manis sikit...

dah sampai dekat laki, 
laki tanya " ni apehal tersengih2"
aku terus jawab "mama dah jumpe solution sakit pinggang, kite beli bantal nih la, tapi mahal...papa tolong belikan boleh"

laki aku buat2 tak de dengar
tapi aku dok la membebel pasal bantal nih kat telinga laki aku...
sepanjang perjalanan ok...
bernanah kot telinga laki mendengar..kesian ko laki...

sampai umah, dia tanya bape rm?
aku jawab, range harga dalam rm200 - rm280
tgk jenis shape and tengok orang yang menjual

ko tau apa laki aku buat?
tolong search dalam mudah...
pastuh tunjuk...

nih ada yang murah2, kenapa nak beli yang mahal..
hah, pilih mana nak, call tanya ada ready stock tak..
kalau ada yang dekat terus g amik..

ko tengok, tak sia2 aku berceramah pasal bantal nih sepanjang perjalanan balik tadi...
so aku pon pilih la,
nak suh laki aku pilih, memang tak payah la, silap2 dia kata cancel, nangis aku...

so aku pilih2..
meh aku kongsi kat ko website mana yang ada jual bende alah nih..






owner dia sangatlah friendly...sentiasa reply whatsapp aku..
harga pon cun jugak..
lokasi kat perlis 

kalau ikut hati nak amik ngan kakak nih, 
tapi dia available minggu depan plak...
so nak tunggu bantal siap lagi,
nak tak nak minggu depan baru dapat..

so macam tak jadi ngan dia
tapi sangat recomended ngan kakak nih.

owh, inti bantal kekabu ye..
aku bile dengar kekabu nih macam tak minat sikit..
sebab aku tak suke kekabu sebab kekabu keras...





 yang nih pon owner sangat2 friendly.
lokasi : putrajaya
ada sebijik bantal ready stok
harga RM240 sebijik

kalau tak mo yang ready stock, lew preorder,
bantal siap dalam tempoh seminggu.
kalau kain english cotton : rm240 sebijik dengan sarung bantal
kalau kain cotton biasa rm200 je..

aku nak yang kain biasa je, jimat rm40
tapi laki aku kata, kalau nak cepat, amik je yg ready stock tu
kalau setakat rm40 tuh jangan nak berkira sangat...bukannye rm400 pon..
dah laki kata begitu, aku ikutkan aja

tapi nak g ke putrajaya tuh macam jauh je kan??
so aku pending order
kalau rajin, malam nih g amik...
sebab kalau boleh tak mo pos...ngada2 kan??
huhuhu..

hah, yang nih inti dalam fiber polyester
memang sangat menepati citarasa...
aku suke bantal lembik2..
rasa sedap je peluk


WEBSITE : MOMMIES COMFIES


yang nih plak aku tanya gitu2 je..
tapi nampak menarik gak..
rm250
inti dalam micro bead bean
bestkan??
aku memang suke inti dia...tapi kalau gune micro beads, lama2 bantal akan jadi leper...
so kalau pikir jangka masa panjang, tak best..
so aku reject terus yang nih..
tapi kalau korang nak, boleh lew g jenguk2 website nih.



.
FB : MAMANOMA


yang nih paling aku berkenan...lama gak aku ber'whatsapp' ngan seller sampai kul 11 mlm tadi..
dah deal kompem order ngan kakak nih..
janji nak amik ari nih, kat stadium shah alam...kononnye dia ada bukak booth hari nih..
aku pon dah feeling2 malam nih dapat tido selesa..

TAPI..
haih, rasa angin satu badan,
aku msg / call dia tak angkat dari pg

so pk positif, dia bz kot setup booth kat shah alam
so laki aku g terjah je lah,
sebab semalam dia dah cakap ada expo kat stadium shah alam,
booth no 37

laki aku g la tgh hari tadi
haih, expo tuh memang la ada,
tapi no booth tu tak de
tanya kat orang kaunter pon dia cakap tak tau

laki aku mengamuk la
dah la laki aku tu jenis angin satu badan

pegi jauh2 sampai ke shah alam,
alih2 tak de plak booth tuh..

dah sudahnya, aku dah tak tanya pape pasal bantal tuh
takut gak kene marah dengan laki
tak pasal2 sentap plak aku nanti..


********


so KESIMPULANNYA skang nih..
aku rasa harapan aku nak tido bantal sedap2 malam nih tak kesampaian
maybe aku nak order je ngan SOFEA tuh kot..

dapat minggu depan suh pos je lah
memang tak dah la kan kalau nak suh laki g collect kat putrajaya plak.



p/s : kalau korang ada sugesstion kat mana2 yang aku boleh cari dalam masa terdekat nih, silalah roger aku....aku sangat2 memerlukannya...
kalau boleh nak area gombak / selayang :)

TQ

♥ happiness is mine ♥ © . Designed by MaisarahSidi.com