Pages

Showing posts with label kurma. Show all posts
Showing posts with label kurma. Show all posts

05 October 2012

Menu untuk alysa

assalamualaikum semua...

hah, ari nih meh cite pasal menu untuk alysa 7 bulan...hihihi...masa dia 6 bulan ira asek bagi dia puree buah or sayur...so dah masuk 7 bulan, ira dah start bagi ikan + nasi :)

setakat nih ira dah buat beberapa menu untuk dia...antaranya ialah :

1. bubur nasi + ikan tenggiri + kurma + bayam

bahan-bahannya (untuk 2 kali makan - lunch & early dinner)
- 1/2 slice ikan tenggiri
- petik sikit daun bayam
- 1 bijik kurma (peganti gula)
- segengam nasi yang dah masak

cara-caranya
- masukkan je sekali harung semua bahan2 diatas ke dalam steamer + blender avent...steam selama 15 min pastuh blend...taraa...sedia untuk dimakan :)

senang kan??


sebelom nih, aku masak malam sebelom tido, so esoknya masa nak makan, bibik akan panaskan untuk alysa...tapi skang dah dok umah pengasuh, so ira masak pagi utk alysa...pastuh masuk dalam thermos :)

ira selalu sediakan bahan2 dia malam sebelom tido, siap2 potong seme...masuk dalam peti ais...esok pagi2 celik mata, terus bukak peti ais, masuk bahan2 dalam steamer, then steam...sementara nak siap steam, g mandi + solat...tau2 je bunyi BBIIIPPPP....ok, dah boleh blend, pastu g siap2 untuk g kerja...sebelom keluar rumah, masukkan makanan alysa dalam thermos...jimat masa kan??

nak menu lagi??alysa ari2 tuka menu...tak best la makan benda yang sama ari2...boring...so meh kita main masak2 untuk alysa :)


2. kentang + apple + kurma + ikan tenggiri

bahan-bahannya (untuk 2 kali makan - lunch & early dinner)
- 1/2 slice ikan tenggiri
- 1/4 apple
- 1 bijik kurma (peganti gula)
- 1/4 kentang

cara-caranya
- masukkan je sekali harung semua bahan2 diatas ke dalam steamer + blender avent...steam selama 15 min pastuh blend...taraa...sedia untuk dimakan :)




3. nasi + carrot + ikan tenggiri + kurma

bahan-bahannya (untuk 2 kali makan - lunch & early dinner)
- 1/2 slice ikan tenggiri
- 1/4 carrot
- 1 bijik kurma (peganti gula)
- segengam nasi

cara-caranya
- masukkan je sekali harung semua bahan2 diatas ke dalam steamer + blender avent...steam selama 15 min pastuh blend...taraa...sedia untuk dimakan :)


alar, sebenarnya mix n match....ko tukar2 je sayur tuh, letak brokoli ke,keledek ke, ape2 je la...pastuh tukar2 la ikan...ikan ko boleh beli ikan IKAN MERAH, IKAN TENGGIRI, IKAN SALMON...ataupon ikan yang isi putih n tak banyak tulang :)

owh, sebelom bagi baby makan, letak la sikit air panas or susu supaya rasa lebih enak :)
tapi kalau nak makan macam tu je pon ok gak 


ok, selamat memasak kawan2 :)

21 September 2012

puree pear + kurma


assalamualaikum ibu-ibu semua :)

hari ini kite belaja buat puree plak ehh...so sebagai contoh, ira nak buat puree pear + kurma...errmmm, yummy :)


Bahan-bahannya
Sebijik buah pear
Sebijik kurma
Steamer
Blender

Senang je kan??takkan lar nak buat puree pon korang tak boleh…dari anak korang makan nestum tuh, baiklah luangkan masa sedikit je untuk masak makanan dia…kurang2nya dia makan dari air tangan kita yang penuh kasih sayang J





Cara-caranya ialah…
Potong kecik2 buah pear tadi…


Rendam kurma dalam air panas supaya kurma jadi lembut…tak yah rendam lama2 pon, dah rasa ala2 lembut tuh, angkat pastuh kupas kulit dan buang bijinya…




Kemudian, steam buah pear tadi selama 5 min je…kejap je kan??bukan amik masa pon J
Dah siap stim, dah boleh blend…kemuadian siap…taraaa…sedia untuk dimakan J




ehh, ira baru perasan yang ira upload gamba kat atas nih ira tgh steam carrot + keledek...bukannya pear+kurma...so abaikan gamba diatas, ira dah malas nak upload gamba sebenarnya...kirenye korang bayangkan isi dalam blender tuh pear + kurma la ehh...



Selalunya kalau sebijik pear nih alysa tahan 2 hari kadang2 sehari jea…so ira letak dalam ice cube, pastuh bekukan…masa nak makan, ira cairkan dan panaskan…letak lar susu sedikit supaya rasa lemak2 manis gitu…baru lar sedap J

Cara nak panaskan makanan tuh, boleh gune kaedah panaskan susu ibu…letak dalam bekas, kemudian rendamkan dalam air panas…lepas tuh, sedia untuk dihidang J



Ini adalah jenis2 puree yang korang boleh buat masa baby 6 bulan J

Puree buah
-apple
-pear
-pisang
-betik
-apricot

Puree sayur
-labu
-Kentang
-Keledek
-Brokoli
-Bunga kubis
-carrot

Sumber : banyak sangat, ira search google, n ira listkan sendiri

Untuk permulaan, perlu buat 4 days rules…ape tuh 4 day rules??alar, kirenya korang bagi anak korang makan selama 4 hari berturut2…eehhh, macam bosan je kan bb makan bende yang sama??hihihi, ira tak buat pon sampai 4 hari…2 hari ke 3 hari je ira try…kalau tgk dia macam ok, proceed buah lain, kalau xok, terus stop…


Mcm ne nak tau bb ok ke x??alar, kalau korang tgk dia suke je makan, pastuh dia poo poo pun ok, itu bermakna dia ok lar ngan makanan yang kite buat tuh…tapi kalau korang bagi baby makan, tapi dia nangis2 tak suke, pastuh dia poo poo keras or cirit ke, or dia naik merah2 macam ruam ke, tuh maknenye dia xboleh la makan makanan tuh…so far setakat nih alysa tak boleh makan carrot je…yang lain dia ok J
Lepas dah try satu2 buah or sayur tuh ok, so korang boleh lar mix n match…baru la boleh try campurkan buah2 tuh…contohnya : keledek + carrot, brokoli + kentang, apple + carrot…macam tu lar…pelbagai makanan untuk baby anda…baru lar dia rasa seronok nak makan…J


Ok, Selamat mencuba…nanti next entry kite cerita pasal jadual makanan plak ehh J


p/s : ira gune avent steamer + blender tuh, lagi jimat masa…memang mahal sikit, tapi sangat berbaloi untuk ibu berkejaya n tak cukup masa macam ira nih J
♥ happiness is mine ♥ © . Designed by MaisarahSidi.com