Pages

Showing posts with label MARA. Show all posts
Showing posts with label MARA. Show all posts

28 October 2016

bayaran balik pinjaman MARA

Assalamualaikum

nih cerita pasal zaman dulu2 aku nak bayar bulanan…
jenuh la aku bayar tiap2 bulan rm100…pastu skang nih dapat tau ada dapat diskaun 50% kalau ko bayar lump sum…so ape lagi, jom lew...

hah, nih nak bagi berita gembira kat peminjam pinjaman MARA nihkorang dah bayar ke belumkalau dah bayar tuh, alhamdulillahkalau belom, meh sama2 kite ikut step nih pastuh boleh dapat 50% diskaun weh..banyak weh 50% tuhbaik ko buattarikh tutup 31 disember 2016..



Berikut adalah syarat seseorang itu layak untuk mendapatkan diskaun 50%.

- Peminjam pinjaman pelajaran MARA tahun 2010 dan sebelumnya.
- Peminjam lulus pengajian.
- Peminjam yang tidak mendapat pengurangan bayaran balik (conversion).
- Membuat bayaran sekaligus (lump sum)


Cara Memohon Diskaun 50%

- Buat permohonan di sini : http://insentif50.mara.gov.my/
- Permohonan dibuat sekali sahaja.
- Permohonan pengurangan pinjaman akan terbatal jika maklumat yang diberikan adalah salah.

Aku dah buat dah tadi…dah anta segala dokumen yang dia nak…tapinye sekarang nih aku musykil macam mana aku nak tau aku berjaya ke tak dapat diskaun tuh…aku tengah selidik lagi nih…maybe gak nanti MARA hantar email ye dak?? kalau dalam tempoh seminggu tak dapat jawapan lagi nanti aku call lew MARA…

Aku plan nak setelkan semua sekali gune KWSP je…senang lah kan abis satu lagi loan…serabut weh banyak hutang nih…aku kalau boleh nak bebas utang tau tak…huhuhu…harap2 dapat lew 50% diskaun tu yea…

ok lah, kalau dah dapat nanti aku buat entry post yang lain plak ye…k bye

28 March 2014

info : cara cara membuat bayaran MARA

bismillahirrahmannirrahim...

assalamualaikum semua...
ok, hari nih jom kite belajo cara cara untuk membuat bayaran balik pinjaman MARA...
sapa ada pinjaman pelajaran MARA??
hah, korang dah bayo ke belum hutang tuh?

jangan ditangguh tangguh tau baya hutang nih...
kite nih mati bile2 je, so jangan sampai menyusahkan orang lain untuk bayo plak hutang kite kan...

masa ko nak blajo, senang2 je nak pinjam duit orang kan...
pastuh dah berjaya, dah abis blajo dapat kerja, dapat gaji...
eehhh, boleh plak ko buat2 lupe hutang ko yang bertimbun tuh kan??
no no no no...tak baik tau cenggitu...
kalau korang tak bayo hutang tuh, mana la plak MARA nak pusing duit nanti nak bagi orang lain pinjam plak kan...
so fikir fikirkan and renung renungkan...jangan jadi orang yang penting diri sendiri ok!!!

ok, panjang plak mukadimahnye lahai..
jom kite blajar...

mula2 korang boleh tgk cara2 pembayaran kat e bayar...
pilih la cara2 korang nak bayar macam ne...
sekakrang kan semua dihujung jari...tak yah dah nak susah2 beratur panjang...
ko klik klik klik je...
dah siap kan..





ok, dah pk macam ne nak buat bayaran kan...so kite click e baki  plak, untuk semak baki pinjaman korang tuh semua...


pastuh click MASUK


pastuh korang masukkanlah ID pengguna n kata laluan tuh...alah, tak yah susah2, masukkan IC no korang je...senang je kan??



taraa...dah dapat tgk bape banyak hutang korang tuh kan...
korang boleh klik la kat penyata akaun tahunan
ataupon jadual bayaran bayaran balik
kan senang tuh..


skang nih dah tau bape banyak hutang korang kan??
so tunggu pe lagi...moh lew kite g bayar...
bukak lew internet banking korang seme...
ataupon kalau nak lagi detail cara cara membuat bayaran internet, boleh klik sini

 ______________________________________________________________

nota kakitangan : semput nak perabiskan bayar hutang pinjaman nih...
tapi alhamdulillah, PTPTN dah setel...tinggal MARA plak...
tah bape tahun lew plak aku nak kene membayar hutang MARA nih...






♥ happiness is mine ♥ © . Designed by MaisarahSidi.com