Pages

12 February 2010

nape ira malas?

entry nih wujud sebab aku perlu muhasabah diri aku sendiri..semalam aku g kerja lambat..kul 830 baru bangun, kul 9 baru gerak, kul 930 baru sampai ofis..sejak akhir2 nih, aku semakin kerap mcm tuh..datang lambat, tak nak g kerja..sebenarnya aku penat..dalam erti kata lain, aku tak suke untuk BEKERJA..aku tak pernah ada cite-cite dari aku kat sekolah..kalau orang lain, bile cikgu tanya, nak jadi ape, kompem akan cakap, engineer, doktor, cikgu, akauntan dan bla..bla..bla..tapi aku, aku akan jawab : suri rumah, saya akan blaja sampai abis phd, kawen n jadi suri rumah...




tapi ape yang aku cite-citekan tak dapat, dan sekarang aku kene bekerja dan belaja at the same time..penatnye, ya allah..tak tahu lar mcm ne nak cakap.. tapi demi merealisasikan cite2 aku untuk blaja sampai phd, so aku terpakse ketepikan penat aku tuh..



sometimes, bile aku duk sorang..aku terpikir, kenapa aku kene berenti blaja kat UMP dulu sedangkan aku antara salah seorang best student sepanjanga ku kat situ...kenapa aku perlu korbankan study aku untuk satu benda yang aku memang tak suke iaitu BEKERJA..the point is, aku terpaksa BEKERJA sebab masa depan..



masa aku nak berenti belaja dulu, 90% orang sekeliling aku kata, pergi lar keje, blaja bile2 masa bolew sebab keje takkan tunggu kite, sedangkan blaja, sekali aku apply kompem dapat sebab aku bukan berenti dengan result tak baik, tapi aku berenti dengan result yang tiap2 semester dekan..kompem2 aku lew sambung study..so aku turutkan pandangan orang ramai..



6 bulan aku bekerja, aku terus dapat masuk utm...tapi sekarang, aku tak lagi jadi best student macam dulu, sebab aku dah malas untuk study..aku terlalu penat dan tak de masa untuk aku ulang kaji pelajaran..setiap kali nak xm, aku anggap aku macam nak amik perikse biasa..aku bukan lagi nadhira masa study full time..result aku pun langsung tak bolew nak dibanggakan..aku tak penah dekan walaupun dan 5 semester aku kat UTM..malunye...kenapa macam nih??aku rindukan sijil dekan macam dulu2 masa aku diploma n degree separuh jalan..arrrgghhh, aku kadang2 tension tengok result aku..tak sukenye!!!!




tapi mungkin semua nih ada hikmahnya..antara hikmah yang aku dah nampak sekarang:



1) aku bolew memandu kereta mewah masa umur aku 24 tahun...hahaha, memang lar second hand je, tapi kurang2 aku bangga ngan kete aku..kurang2 aku dah ada aset sendiri..ye, memang aku mengaku, down payment kete parent aku yang bayar, tapi every month aku punye duit tau...



2) aku dah mula nak merealisasikan salah satu impian aku, iaitu mengelilingi dunia..n now, masa umur aku 24 tahun, aku dah start untuk melangkah ke luar dari malaysia with my own money...n i happy with that...hope so, tak sabar untuk ke europe ;)



3) aku dah ada bisness sendiri masa umur aku 24 tahun, 100% my bissness, 100% modal from my own money..tak de mintak kat sape2 untuk sponsor tau..n alhamdulillah, skang semakin maju dan perancangan aku untuk masa akan datang, aku nak bukak kedai..now dalam planning untuk cari kedai n tempat yang strategik..wish me luck ok!!!n jangan lupe untuk singgah kedai choc aku..jom2, kite tgk little sweet brown





so now n so on..i have to move ke arah yang lebey baik..aku harus think positif dan melangkah dengan yakin..aku nak keje betul2..hahahha..bolew ke??nak bangun pagi2..hahahha..bolew ke??n kene tanamkan minat untuk bekerja..hahaha..bolew ke???




mesti bolew n yakin bolew...ira bolew..chaiyok2 ;)

2 comments:

*loue me* said...

setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya. mungkin hidup ko begitu arah perjalanannya.ko kena yakin dan redha bahawa apa yg ko dh pilih itu adalah yg terbaik utk diri kau.jadinya.. stay positive ya.

luvira said...

memang sentiasa think n stay in positive way..kalau tak, memang dah lama aku give up..bile tgk kawan2 macam ko kat ump dulu, seme dah abis blaja...waaa, tapi aku???

♥ happiness is mine ♥ © . Designed by MaisarahSidi.com